
YouTube to platforma z ogromnym potencjałem. To właśnie tutaj narodziło się chyba najwięcej gwiazd internetu, ale też ekspertów i autorytetów w swojej dziedzinie. Jak osiągnąć sukces na YouTube? Taki sukces wcale nie musi oznaczać wielocyfrowego licznika subów i wyświetleń. Sukcesem jest przede wszystkim zbudowanie silnej, zaangażowanej społeczności, z którą będziesz jako twórca miał doskonałe relacje.
Zobaczmy, co możesz zrobić, aby osiągnąć sukces na YouTube…
Porada 1: Wybierz niszę
To, co warto zrobić na początku, aby mieć szansę na odniesienie sukcesu, to oparcie kanału o niszę tematyczną. Najlepiej, aby była to nisza związana z Twoją branżą, hobby czy biznesem.
Znacznie łatwiej będzie Ci nawiązać kontakt z widzem w oparciu o wspólną, wąską tematykę, niż gdybyś starał wybić się tworząc treści ogólne, nie uderzające w żadną konkretną grupę.
Aby tworzyć z sukcesem na YouTube, warto na początku zastanowić się kto będzie Twoim idealnym odbiorcą, jakie będzie miał problemy i czego będzie poszukiwał na platformie.
Kluczem do zbudowania kanału opartego o dużą społeczność skupioną wokół Twojej tematyki jest rozwiązywanie problemów widzów, wychodzenie naprzeciw ich potrzebom, dawanie porad, przekazywanie informacji i edukowanie.
To wszystko z czasem sprawi, że będziesz osobą rozpoznawalną w swojej branży, człowiekiem godnym zaufania, być może autorytetem lub ekspertem, który będzie mógł bardzo dobrze zmonetyzować swoją działalność na YouTube poprzez promowanie swoich produktów i usług trafiających do niszy.
Porada 2: Dobieraj najlepsze tematy
Mnóstwo twórców obiera tematy, które w ogóle nie chcą się oglądać, mają niskie zaangażowanie, a konsumowanie ich jest po prostu nieciekawe dla widzów. Musisz wybierać dobre, intrygujące motywy. Muszą być interesujące, inspirujące, niecodzienne i powodować, że widzowie będą chcieli zostawiać komentarze, budować z Tobą relacje i udostępniać Twój film.
Bardzo ważne jest to, aby wprawić widza w zainteresowanie przez cały czas trwania filmu. Pamiętaj, że tworzysz filmy dla ludzi. Ludzie gromadzą się na Twoim kanale ze względu na Ciebie, ale na początku Twojej drogi głównie ze względu na tematykę filmów, na którą zawsze powinieneś zwracać ogromną uwagę.
Dobry temat powinien:
1) Rozwiązywać częste problemy widzów
2) Wzbudzać zaciekawienie na poziomie tytułu i je zaspokajać w trakcie filmu
3) Dawać konkrety i wnosić dużą wartość do życia widza
Ćwiczenie dla Ciebie:
Wypisz listę 10 tematów, które mógłbyś nagrać.
A teraz odpowiedz sobie na pytanie patrząc po kolei na każdy z tych tematów:
„Czy ten temat rozwiązuje czyjś problem i dlaczego ten film miałby kogoś obchodzić?”
Im rzetelniej odpowiesz sobie na to pytanie, tym lepsze tematy i filmy będziesz tworzyć.
Porada 3: Musisz zrozumieć platformę
YouTube to platforma dedykowana treściom wideo, na którą codziennie trafiają setki tysięcy godzin materiałów od twórców ze wszystkich stron świata. Jest to ogrom contentu, który musi w jakiś sposób zostać rozdystrybuowany widzom. Tym akurat muszą martwić się algorytmy, jednak po stronie twórcy leży praca, która musi ten proceder platformie ułatwić. Im lepiej i im mądrzej twórca wykona tę pracę, tym większa szansa, że platforma go dostrzeże.
Zrozumienie platformy i jej mechanizmów a także zrozumienie kim są widzowie będzie bardzo ważne.
Nie możesz tworzyć na platformie, której nie rozumiesz.
Twoje wideo może żyć tygodniami, miesiącami, latami
Twoje wideo można znaleźć w wyszukiwarce
Platforma ZA DARMO poleca Twoje materiały spoza Twoich subskrybentów
Przy sprzyjających okolicznościach możesz zostać bardzo mocno wypromowany przez platformę
Twój interes i interes YouTube są spójne – chcecie, aby Wasze filmy oglądały się jak najdłużej i jak najczęściej
A co z użytkownikami YouTuba?
Szukają rozrywki, wiedzy, informacji, drogowskazu
Oczekują wartości w zamian za swój czas
Chcą, aby filmy same do nich „przyszły”
Ciekawość przedłuża ich aktywność
Poszukują relacji z twórcą
Ich upodobania i ulubieni twórcy często się zmieniają
Są ludźmi, a nie robotami. Twórz dla ludzi, nie dla algorytmu
Porada 4: Bądź cierpliwy i regularny
Prawdopodobnie nie osiągniesz sukcesu w kilka tygodni czy miesięcy. Będziesz musiał stale i powoli wszystkiego się uczyć, a na początku ogrom pracy nie będzie tak silnie nagradzany, jak po upływie roku czy dwóch. Dlatego tak ważna jest cierpliwość, konsekwencja w działaniu i regularność w publikowaniu materiałów.
U wielu twórców, zwłaszcza początkujących, te rzeczy kuleją. Dlatego warto zdać sobie sprawę, że cierpliwość i regularność mogą być Twoją największą przewagą konkurencyjną. Ciężka praca będzie istotna, natomiast pamiętaj, że ta praca musi być przede wszystkim mądra. Im więcej wiedzy przyswoisz, im więcej zrozumiesz, tym szybciej osiągniesz efekt.
Porada 5: Dbaj o optymalizację
Każdy twórca, który dopracowuje treść swoich filmów i poświęca temu procesowi dużo czasu i uwagi musi liczyć się z tym, że jeżeli nie „zareklamuje” w odpowiedni sposób swojego filmu, będzie musiał liczyć się z niskimi wynikami.
Tą reklamą jest nic innego jak tytuł i miniatura filmu. To one będą decydowały o klikalności i zasięgach materiału. Aby zadbać jak najlepiej o tytuł i miniaturę, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:
1) Czy miniatura jest czytelna?
2) Czy miniatura przekazuje informacje o filmie?
3) Czy tytuł i miniatura ze sobą współgrają?
4) Czy tytuł zachęca do kliknięcia?
5) Czy tytuł zawiera słowa kluczowe?
Porada 6: Dawaj wartość
Jeżeli nie dasz widzom wartości w swoich filmach, wszystko inne jest nieistotne. Wartość jest:
Rozwiązaniem czyichś potrzeb lub problemów
Dostarczeniem rozrywki, uśmiechu, radości, wiedzy, informacji, odpowiedzi na nurtujące pytania, motywacja
Zaspokojeniem ciekawości
Nawiązaniem relacji, koleżeństwo, wymiana zdań
Dostrzeżenie w twórcy swojego mentora, bohatera, autorytetu
Musisz upewniać się poprzez liczby, analizowanie utrzymania uwagi i wydźwięk komentarzy, czy wnosisz wartość w swoich filmach. To ona zdefiniuje w dużej mierze Twój sukces.
Porada 7: Buduj społeczność
Bez społeczności nie ma kanału. To ona będzie Cię motywować do działania i to ona będzie źródłem Twoich przychodów z pracy na YouTube, o czym opowiem Ci na moim najbliższym webinarze
Nie bądź anonimowym Panem lub Panią zza ekranu. Przedstaw się z imienia. Może pokaż swoją twarz zamiast tylko samych rąk lub ekranu komputera.
Daj się polubić i nawiąż wspólny język z widzami. Przekazywanie wiedzy jest ważne, ale forma jest ważniejsza. Zawsze znajdzie się czas na żarty, śmieszne sceny, itp.
Stwórz swój własny, krótki catch phrase i stałe przywitanie. Zapadniesz lepiej w pamięć.
Pamiętaj o karcie Społeczność, która jest znakomitą formą kontaktu z Twoimi widzami. Możesz z niej korzystać po przekroczeniu 1000 subskrypcji.
Pytaj widzów o to, co chcieliby zobaczyć na Twoim kanale.
Zrób Q&A, gdzie odpowiadasz na pytania widzów. Możesz do takiej sesji zaprosić gości, którzy urozmaicą film.
Zachęcaj do dodawania komentarzy, odpisuj na wszystkie i angażuj widzów w dyskusję.
Porada 8: Wprowadź storytelling
Jak mieć więcej wyświetleń na YouTube? Z pomocą przybywa storytelling!
Wprowadzenie ciekawej historii do filmu jest zawsze trafnym zabiegiem. Jeżeli historia: jest dobrze opowiedziana,
jest ciekawie zmontowana,
ma wycięte niepotrzebne momenty,
utrzymuje w napięciu,
przez cały czas jej trwania odchyla stopniowo rąbek tajemnicy,
to możemy być pewni, że i film w którym jest ona zawarta, będzie odnosił dobre rezultaty.
Jednym z najważniejszych współczynników na YouTube jest utrzymanie uwagi widza. Jest to wartość, która mówi ile czasu widz średnio spędza na oglądaniu danego filmu. Im więcej statystyczny widz przewija i im częściej wyłącza przedwcześnie film, tym gorsze wyniki tego wskaźnika.
Dla YouTube najsilniejszym sygnałem informującym o tym czy film jest dobry czy słaby jest właśnie wskaźnik utrzymania uwagi. Jeżeli algorytm zauważy, że widzowie spędzają dużo czasu na filmach danego twórcy i rzadko go wyłączają przed zakończeniem, to zapewne zacznie szeroko promować taki kanał. I tutaj pojawia się dobry storytelling jako źródło wzbudzania niebywałego poziomu zaciekawienia u widza. Opowiadanie historii prowadzi do dłuższego czasu spędzonego na oglądaniu filmu, co w konsekwencji może prowadzić do lepszych wyników, ponieważ algorytm uzna taki film za wart promowania.
Porada 9: Buduj rozpoznawalność
Na YouTube jest mnóstwo twórców. Każdy z nich stara się mieć jak największe zasięgi. Zapominają jednak o podstawowej rzeczy, jaką jest budowanie rozpoznawalności. Chodzi mi tu o kilka sposobów, które można wdrożyć na różnych etapach zarządzania kanałem:
1) Umieszczanie na miniaturach swojej twarzy lub przynajmniej stałej, spójnej kolorystyki
2) Tworzenie rzucających się w oczy miniatur, które przykuwają kolorami lub obiektami
3) Używanie stałego przywitania i pożegnania. Zastosowanie catch phrase, który zapada w pamięć
4) Promowanie swojej nazwy wszędzie, gdzie to możliwe. Mam tu na myśli nasze imię i nazwisko lub nazwę firmy/kanału.
Rozpoznawalność jest kluczem do zwiększenia klikalności i do zbudowania relacji z widzami. To ona zapewnia lepsze wyniki i łatwiejsze dotarcie do widza, który jest na co dzień zarzucany z różnych stron ogromną ilością treści filmowych.
Porada 10: Rozwijaj się
Moim zdaniem ten punkt jest najważniejszy, ponieważ czyni z Ciebie świadomego twórcę, który rozumie zachodzące procesy na swoim kanale. Jeżeli chcesz zrozumieć działanie tej platformy, musisz rozumieć, co dzieje się z Twoim filmem po jego opublikowaniu. Musisz wiedzieć, jak reaguje na niego Twoja społeczność, jak traktuje go algorytm, komu i w jaki sposób jest polecany. Powinieneś wiedzieć, co dzieje się z Twoim filmem w pierwszej godzinie jego życia, w pierwszej dobie i po kilku dniach, a nawet miesiącach.
Połącz wiedzę z kreatywnością. Nie stosuj twardych szablonów, tylko myśl samodzielnie
Nie bój się eksperymentować
Zdobywaj cały czas wiedzę, ale nie przyjmuj jej za pewnik – wdrażaj i sprawdzaj
Dostosuj zdobywaną wiedzę do swojej osoby, specyfiki swojego kanału i do swojej społeczności
Spróbuj inaczej zmontować film. Zainspiruj się innymi twórcami – może na początek wystarczy częsta zmiana kadrów. A może odwołaj się do popkultury i wmontuj znane kwestie z filmów albo komiksów.
Jeżeli do tej pory robiłeś poważne materiały, zrób teraz materiał półrozrywkowy
Zaproś gości do swojego programu lub uczyń z nich prowadzących
Wymyśl nową serię, która będzie miała inny format niż filmy dotychczas. Pamiętaj, aby pozostać blisko głównej tematyki kanału.
To tylko przykładowe rekomendacje tego, co możesz zrobić – pomysłów możesz mieć mnóstwo. Ważne, abyś po wdrożeniu ich był w stanie przeanalizować dane liczbowe, takie jak utrzymanie uwagi widza, klikalność, źródła odwiedzin, itd.