fbpx
DOŁĄCZ DO SZKOŁY YOUTUBA - DZIŚ O 22:00 ZAMYKAMY ZAPISY!

8 mitów na temat budowania kanału na YouTube – poradnik dla początkujących

Jak zacząć budować swój biznes na YouTube? Jak pokazać swoje hobby? A przede wszystkim, jak zrobić to skutecznie, aby osiągać przyzwoite wyniki, mieć trochę wyświetleń i zaangażowaną społeczność?
https://open.spotify.com/episode/72rFjPlTQQHSzyawkc6dIm
Zamiast czytać, możesz posłuchać w formie podcastu

YouTube to platforma dedykowana treściom wideo, na którą codziennie trafiają setki tysięcy godzin materiałów od twórców ze wszystkich stron świata. Jest to ogrom contentu, który musi w jakiś sposób zostać rozdystrybuowany widzom. Tym akurat muszą martwić się algorytmy, jednak po stronie twórcy leży praca, która musi ten proceder platformie ułatwić. Im lepiej i im mądrzej twórca wykona tę pracę, tym większa szansa, że platforma go dostrzeże.

Początkujący twórcy i pretendenci często nie do końca wiedzą jak odnaleźć się w takich realiach i jak zabrać się do produkowania filmów, które będą potem chętnie oglądane. Często podnoszą wiele mitów i wymówek, przez które właśnie przejdziemy i postaramy się z nimi rozprawić. Chcę Ci pokazać, jaką przewagę może dać Ci wiedza i znajomość platformy oraz jak możesz je wykorzystać do optymalizowania swojego kanału już od pierwszego dnia tworzenia.

Czas na mity i wymówki…

1. Wrzuciłem już 15 filmów, ale każdy ma oglądalność na poziomie 40 wyświetleń – to nie ma sensu

Faktycznie, takie zjawisko może być dołujące. Z reguły wynika z niewiedzy, niedociągnięć lub nieznajomości obecnych realiów panujących na YouTube. Ważne jest, abyś upewnił się, czy dopilnowałeś podstawowych zasad i dobrych praktyk. Oto one.

Dopilnuj, aby tytuł był atrakcyjny i przyciągający uwagę, powinien też wzbudzać ciekawość lub zadawać nieoczywiste pytanie. Tytuł powinien mieć ok. 60-80 znaków.

Zadbaj o czytelność i przejrzystość miniatury. Postaraj się, żeby była estetyczna i przekazywała informacje o filmie.

Zadbaj o opis filmu, który powinien składać się z co najmniej 3 zdań złożonych. Zawrzyj tam również słowa kluczowe, czyli takie, jakie mogą pojawiać się w zapytaniach w wyszukiwarce.

Pamiętaj o tworzeniu playlist tematycznych. Tytuł playlisty powinien mieć ok. 60-80 znaków i obowiązują go podobne zasady ja przy tytule filmu.

Obserwuj, które filmy są najciekawsze dla publiczności i twórz więcej podobnych.

Pamiętaj, że algorytm potrzebuje sporo czasu na początku (czasem nawet kilku miesięcy), aby zacząć szerzej polecać Twoje filmy. Wykorzystaj ten czas na szerokie eksperymentowanie z formatem i tematem filmu.

Udostępnij swoje najciekawsze filmy na grupach facebookowych lub innych mediach.

Nie twórz nudnych filmów. Dawaj konkrety, wartość i wiedzę. Wplataj w to niekiedy wątek humorystyczy. Zmieniaj kadr i montuj ciekawie film, pokazuj omawiane treści w formie przebitek.

Zaproś do swojego programu twórcę, który ma większe zasięgi. Ale nie zaczynaj od top 100 polskiego YouTube. Znajdź kogoś, kto ma 2000 subów. Nagrajcie dwa wartościowe materiały – jeden na Twój kanał, drugi na jego.

Zacznij budować społeczność od pierwszego komentarza przypadkowego widza. Odpowiadaj na komentarze, zachęcaj do komentowania, przytaczaj ostatnie komentarze widzów podczas kolejnego filmu, wchodź w polemikę, pomagaj swoim widzom.

2. Nie nadaję się do tego, nie umiem mówić do kamery

Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zaczął od publikowania podcastów na YouTube. W przypadku wielu kanałów okołobiznesowych nie ma tak naprawdę większego znaczenia, czy treści tam publikowane są w formie audio czy audio+wideo. Być może po opublikowaniu kilkunastu podcastów, kamera przestanie być dla Ciebie problemem.

Wybierając drogę audio pamiętaj o umieszczeniu swojego zdjęcia na miniaturze – będzie to najprostsza forma identyfikacji Twoich filmów w YouTubowym gąszczu oraz jakaś namiastka „kontaktu wzrokowego” z widzem, jaki ma miejsce w typowych materiałach wideo. Widz chce wiedzieć jaka osoba znajduje się po drugiej stronie. Z czasem postaraj się używać kamery, pozwoli to Twojemu kanałowi urosnąć jeszcze bardziej, ponieważ nawiążesz wtedy bliższą relację z publicznością. Najważniejsze, żebyś ćwiczył mówienie do kamery, nawet dla samego siebie – bez publikowania.

3. Mojego biznesu/hobby nie da się ciekawie pokazać

Bardzo częsty mit! Dam Ci kilka tipów.

Przejrzyj sobie anglojęzyczny YouTube w temacie Twojego kanału i stwórz podobne materiały.

Dokumentuj swoją pracę w ciągu dnia pokazując najciekawsze momenty.

Zapytaj swoich znajomych, czego chcieliby się dowiedzieć o Twoim hobby/biznesie i nagraj to.

Nagraj film, gdzie odpowiadasz na pytania swoich klientów.

Pokaż element swojej pracy, który może być nieoczywisty dla normalnego człowieka.

Testuj filmy różnego rodzaju i sprawdzaj reakcje widzów, a z czasem rób więcej filmów najchętniej oglądanych i komentowanych.

Stwórz intrygującą miniaturę i tytuł w swoim nowym filmie.

Wprowadź do swoich filmów element rozrywkowy, branżowe inside jokes, memy.

Jeśli jesteś na początku swojej drogi, rób krótkie i treściwe filmy, na dłuższe materiały przyjdzie czas.

Powołaj się na znaną postać/markę z Twojej branży i zrób o tym kilka materiałów.

Wprowadź do swojego filmu element storytellingu.

4. Żeby zacząć nagrywać muszę mieć drogi sprzęt

Jeśli oglądasz wielu popularnych twórców, możesz mieć wrażenie, że niektóre ich produkcje przewyższają swoją jakością poziom telewizji. To prawda, w dzisiejszych czasach jest to już na porządku dziennym. Najczęściej dysponują drogim sprzętem, nierzadko też ekipą na planie oraz ludźmi od postprodukcji.

Początkujący youtuber w zestawieniu z takim profesjonalnym twórcą może wyglądać dość egzotycznie. Pamiętaj jednak, że Twoje filmy mają być przede wszystkim merytoryczne i dawać ludziom wartość. Do nagrania obrazu wystarczy Ci średniej jakości smartfon, którego zapewne używasz na co dzień. Dokup do tego statyw za kilkanaście złotych i mikrofon krawatowy za kilkadziesiąt złotych. To wszystko, czego potrzebujesz, żeby skontaktować się ze światem. Z takim sprzętem i przy wykorzystaniu odpowiedniego oświetlenia Twoje filmy na pewno nie będą niskiej jakości. Pamiętaj, że jeszcze kilka lat temu oglądaliśmy na YouTube rozpikselowane śmieszne filmiki i nikomu to nie przeszkadzało.

Jeśli Twój film będzie wartościowy i zastosujesz się do zasad z tego wpisu, nikomu nie przyjdzie do głowy krytykować Cię za jakość obrazu i dźwięku. Na profesjonalny sprzęt przyjdzie jeszcze czas, nie wydawaj pieniędzy zanim nie zbudujesz społeczności i nie nauczysz się robić dobrych i merytorycznych filmów.

5. Na YouTube nie da się wybić w 2019 roku

Warto zdefiniować, co rozumiemy przez słowo „wybić”. Zakładam, że taki pretendent marzy np. o osiągnięciu 100 tys. subskrypcji i dostaniu srebrnego przycisku od YT. Faktycznie, taki wynik może być naprawdę imponujący, zwłaszcza jeśli zajmujesz się czymś niszowym. Chciałbym, żebyś jednak zdał sobie sprawę, że subskrypcje to naprawdę mocno przestarzały miernik popularności kanału, który miał znaczenie 5 lat temu. Od tamtej pory zmieniło się naprawdę wiele, a większość ludzi zdaje się tego nie dostrzegać. Subskrypcje nie definiują Twojego sukcesu na YouTube.

Uważam, że liczba 2000-3000 widzów tworzących zwartą i zaangażowaną społeczność jest naprawdę zadowalająca i pozwalająca Ci utrzymywać się z działalności na kanale. Moim zdaniem to jest już ten moment, kiedy możesz powiedzieć, że udało Ci się wybić. Jesteś w stanie osiągnąć taki wynik w 6-9 miesięcy prowadząc mądrze i rozważnie swój kanał, angażując społeczność, monitorując analytics, dbając o tytuły filmów, miniatury i playlisty. Inną sprawą jest to, czy mądrze wykorzystasz kredyt zaufania ze strony społeczności i czy utrzymasz wysoką merytorykę i wartość.

Możesz również uważać, że nie da się nagrać niczego nowego, że wszystko na YouTube już jest, a Ty będziesz jedynie odtwórcą, który nie ma nic ciekawego do zaoferowania. Jest w tym ziarno prawdy, ale mam kilka kontrargumentów, gdzie znów wiedza i znajomość platformy mogą być po Twojej stronie.

Spróbuj wyróżnić się dobrą miniaturą i dobrymi metadanymi, dzięki czemu uplasujesz się wyżej w wyszukiwarce i zostaniesz odkryty przez widzów.

Możesz nagrać uniwersalny poradnik w Twojej dziedzinie, być może lepszy i bardziej aktualny. Filmów w stylu How to możesz nagrać mnóstwo.

Możesz wnieść wartość dodaną do swoich filmów w postaci Twojej osoby, dobrego montażu, ciekawych informacji. Po prostu staraj się, bądź zabawny i słuchaj społeczności.

YouTube ma tendencję do promowania nowych, małych kanałów, jeśli system dostrzeże w nich potencjał. Przyjdzie dzień, że algorytm wywinduje jeden z Twoich filmów w taki sposób, że cały kanał urośnie dwukrotnie przez jedną dobę.

6. Na reklamach zarabia się bardzo mało. Musiałbym mieć 10 milionów wyświetleń miesięcznie, aby dobrze zarabiać

Jesteś osobą przedsiębiorczą, mam przynajmniej taką nadzieję. Uważam, że każda osoba, która prowadzi biznes lub chce go stworzyć ze swojego hobby, może zarabiać w dzisiejszych czasach dobre pieniądze dzięki YouTube. A skoro jesteś osobą przedsiębiorczą, nie powinno stanowić dla Ciebie problemu stworzenie kilku produktów czy usług związanych z Twoim biznesem. Takie produkty z czasem możesz oferować swojej społeczności na YouTube. Dając widzom swój czas, wiedzę i wartość w postaci filmów, nie obawiaj się poprosić ich o pieniądze za Twoją pracę.

Pamiętaj też o istnieniu Patronite, o linkach afiliacyjnych, o współpracy z markami. Naprawdę nie musisz mieć ogromnej widowni, aby zacząć zarabiać w inny sposób niż na reklamach. Reklamy są tylko dodatkiem i jednym ze sposobów monetyzacji swojej działalności na kanale. Życzę Ci wręcz, aby przychody z reklam stanowiły jak najmniejszy odsetek Twoich przychodów.

7. Nie umiem montować, obrabiać dźwięku i obrazu

Masz dwa wyjścia.

Pierwsze, które mniej polecam, to takie, żebyś nauczył się nagrywać jednym ciągiem, aby nie musieć nic montować. Masz wtedy stworzony jeden film od deski do deski, który możesz wrzucić na kanał. Nie uważam jednak, żeby to był jedyny i ostateczny pomysł na tworzenie, warto się rozwijać.

Drugie wyjście, moim zdaniem lepsze. Naucz się obsługi wybranego darmowego programu. To naprawdę nic trudnego, a pozwala bawić się do woli w ciekawy, prosty montaż. Ale pamiętaj! Nie skupiaj się na rozbudowanym montażu, jeśli dopiero zaczynasz lub masz mały kanał. Ogrom pracy montażowej może nie zostać nagrodzony w postaci wyświetleń, co może zniechęcać. Przy montażu skup się na przebitkach, dynamizacji akcji filmu, lepszej wizualizacji słowa mówionego.

https://www.youtube.com/watch?v=TAvyHn1mZs8
A tutaj szybki film, który pomoże dobrać Ci darmowy, dobry program do montażu.

8. Wspieram swój biznes na Facebooku i Instagramie, więc YouTube nie jest mi potrzebny

Kolejny błąd! Musisz zrozumieć, że ww. platformy kompletnie się od siebie różnią, gromadzą inną społeczność i w inny sposób pracują na Twój biznes. Moim zdaniem każda z tych platform jest w stanie wypełnić inną lukę w Twoim biznesie, przyciągnąć innego rodzaju klienta i w inny sposób budować świadomość o Twojej marce. Co YouTube robi lepiej od Facebooka i Instagrama?

Jest platformą dedykowaną jedynie filmom (mnóstwo ludzi konsumuje tylko treści wideo i mało czyta).

Jako jedyny dysponuje wyszukiwarką z prawdziwego zdarzenia (możesz łatwiej zostać odkryty).

Daje Twoim filmom możliwość życia miesiącami, a nawet latami (w opozycji mamy 1-2 dni).

Często przyciąga widzów, którzy nie używają innych platform.

Przy pomocy algorytmów za darmo poleca Twoje filmy osobom spoza kręgu Twoich subskrybentów (czasami naprawdę bardzo szeroko).

Podsumowanie

Najczęstsze mity za nami. Mogłem umieścić ich dużo więcej, jednak starałem się wyodrębnić te najbardziej szkodliwe i destrukcyjne dla młodego twórcy. Pamiętaj, że tworzysz dla swoich widzów! To oni płacą Ci swoim czasem są Twoją pracę. W przyszłości będą płacić również pieniędzmi. Dbaj o swoją społeczność i stale zabiegaj o jej uwagę. Na YouTube tak jak wszystko potrafi szybko przypłynąć, tak potrafi odpłynąć.

Jeśli masz już kanał, przejrzyj dokładnie ten wpis i wypisz sobie, czego jeszcze nie wdrożyłeś, a następnie zmień to. Jestem ciekaw Twoich rezultatów, chętnie zobaczę jak się nimi dzielisz w komentarzu.

Jeśli dopiero zakładasz kanał i masz zamiar nagrywać, jesteś już w tej komfortowej pozycji, że wiesz jakich błędów się wystrzegać i masz świadomość jak powinieneś działać. Do dzieła!