
Wpis przeznaczony jest dla artystów, głównie dla rzeźbiarzy, malarzy, rękodzielników, majsterkowiczów, grafików. Opiszę, jak najprościej zbudować markę na YouTube będąc artystą i pokazując tam swoją pracę.
YouTube to platforma, która pomogła wypromować się w Internecie chyba największej liczbie ludzi. Nie Facebook, nie Snapchat, nawet nie Instagram. Jest to miejsce, gdzie świetnie sprawdzają się zarówno treści rozrywkowe, jak i edukacyjne. Działać tu będą filmy nastawione na silny przekaz wizualny i efektowność, jak i merytoryczne poradniki. Moim zdaniem w tych realiach znakomicie odnajdzie się artysta.
Warunkiem jest świadome prowadzenie kanału i oparcie go o solidne fundamenty, które, dzięki dawaniu widzom wartości, pomogą zbudować społeczność.
Zaczynamy!
Trzy filary kanału
Najkorzystniejszą, według mnie, drogą będzie oparcie swojego kanału o trzy solidne fundamenty (serie). Każdy z nich trafiać będzie do nieco innego odbiorcy, każdy będzie wypełniał lukę na kanale i każdy będzie pełnił inną funkcję budowania społeczności.
I. Seria efektowna
W ramach tej serii demonstruj swoją pracę nad najładniejszymi projektami i pokazuj cały proces powstawania dzieła. Pokazywanie, jak powstaje coś z niczego jest bardzo popularnym motywem i świetnie się ogląda. Jest to content typowo rozrywkowy więc musi być lekki i łatwo przyswajalny dla widza.
Zadbaj o to, aby pokazywać najciekawsze i najładniejsze projekty, które będą przyciągać.
Pamiętaj, żeby zadbać o jak najlepszą miniaturę dla tego filmu. Będzie ona tutaj najważniejszym elementem decydującym o popularności materiału. Powinno widnieć na niej Twoje dzieło w postaci skończonej.
Zadbaj również o intrygujący tytuł, możesz zastosować nawet lekki clickbait, ale pamiętaj, że na filmie musi pojawić się to, co obiecasz w tytule. Sprawdź mój darmowy e-book, gdzie opisuję, o czym należy pamiętać przy publikowaniu filmu.
Ta seria musi być postawiona na efektowność, musi dobrze wyglądać i urzekać.
Ten filar ma na celu wygenerowanie dużego ruchu na Twoim kanale i dostarczenie jak najwięcej widzów spoza Twojej grupy dotychczasowych odbiorców. Oczywiście, spora część tych ludzi obejrzy tylko ten jeden film, jednak tą metodą pozyskasz najwięcej widzów, którzy być może zostaną na dłużej, jeśli oprzesz swój kanał o kolejne dwa filary.
A oto przykładowy film obrazujący, co mam na myśli
II. Seria merytoryczna
Część osób, która dołączy do Ciebie, będzie oczekiwać czegoś więcej. Dlatego drugim filarem jest seria oparta o poradniki, pokazywanie trików, demonstrowanie sprzętu, porady itd.
W tej serii bardzo ważna będzie jak najlepsza optymalizacja pod wyszukiwarkę. Musisz zadbać o tytuł filmu, który powinien zawierać ok. 3 słowa kluczowe., np. „Jak rzeźbić w glinie? Porady dla początkujących artystów.”
Rozwinięciem tytułu będzie dopracowany opis, zawierający jeszcze więcej słów kluczowych i pełne, złożone zdania opisujące to, o czym mówisz w filmie.
Dodatkowo, musisz zadbać o tagi, które powinny być zbudowane zarówno z kilkuwyrazowych fraz jak i pojedynczych słów, np.: „rzeźbienie w glinie”, „jak rzeźbić w glinie”, “rzeźba” itd.
Zwieńczeniem dobrego filmu poradnikowego będzie odpowiednia miniatura, która nie musi być aż tak ładna jak w pierwszym filarze, ale musi być czytelna i przekazywać konkretne informacje w jak najprostszy sposób.
Zadbaj o przekazywanie jak najlepszych informacji, rozwiązuj problemy widzów, daj im wartość.
Oprzyj tę serię głównie na warstwie merytorycznej, pełnej konkretów i porad, ale pamiętaj też o ciekawej warstwie wizualnej wprowadzonej poprzez prosty, ciekawy montaż, przebitki i interesujące ujęcia.
Przykładowy film poradnikowy:
III. Seria – kolegowanie się
Tutaj zbudujesz silną relację z widzem. Taki content oprzyj np. o vlogi. Muszą to być filmy tematyczne, oparte o fundamenty kanału. Dlatego, jeśli jesteś rzeźbiarzem zamiast pokazywać, co zjadłeś na śniadanie i co oglądasz do kawy, pokaż raczej swoją wizytę na wystawie rzeźbiarskiej lub zakupy nowego sprzętu.
Świetnym rozwiązaniem będzie tez Q&A i poruszanie kwestii istotnych dla widzów lub dla branży. Te filmy powinny przebiegać w luźnej formie i dać szansę zakolegowania się z widzami.
Możesz też łączyć formaty, tak jak tutaj, gdzie praca nad rzeźbą połączona jest z luźną konwencją:
Najważniejsze, abyś dopasował styl filmów do swojej osoby i swoich możliwości czasowych, budżetowych i sprzętowych.
Jak publikować?
a) jeśli zaczynasz:
seria I. – 6 filmów
seria II. – 3 filmy
seria III. – 1 film
b) jeśli masz już rozwinięty kanał:
seria I. – 4 filmy
seria II. – 2 filmy
seria III. – 2 filmy
Tę strategię powinieneś realizować w okresie 1-3 miesięcy (w zależności od Twoich mocy przerobowych), a następnie ją powtarzać.
Filmy warto przeplatać, np. w szablonie: I – II – I – I – II – I – I – II – I – III
Ponadto, jeśli przekroczysz 1000 subskrypcji na kanale, zacznij ok. 2 razy w tygodniu publikować zdjęcia na karcie społeczności. Najlepiej sprawdzą się zdjęcia behind scenes lub zapowiadające kolejną prace, którą będzie można zobaczyć w nadchodzącym filmie.
Wyjście z anonimowości
Jest wielu artystów, którzy na YouTube pokazują np. tylko swoje ręce, unikają nawet podawania swojego imienia i nazwiska. Nie wiemy jak wyglądają i ile maja lat, nie znamy ich głosu, nie wiemy z jakiego kraju pochodzą.
To wszystko oddala widzów od artysty, sprawia, że jest mniej rozpoznawalny i sprzeda mniej prac swojej społeczności niż gdyby wyszedł z anonimowości.
Oto kilka technik, które pomogą Ci być bardziej rozpoznawalnym i zawiązać lepszą relację z widzami (wybierz najlepiej pasujące do Ciebie):
Pokazywanie swojej twarzy na miniaturach. Twarz powinna być duża, dobrze wyeksponowana. Powinna stanowić pierwszy plan i być odcięta od tła.
Wdróż spójną kolorystkę na swoich miniaturach wybierając 2-3 główne kolory, które będziesz zawsze stosował.
Zastosuj charakterystyczny element – mogą to być okulary albo czapka. Może to być też np. przykuwający oko wygląd Twojej pracowni, w której nagrywasz. Może to być nawet Twoje logo wykorzystywane w umiejętny sposób.
Możesz przygotować sobie swój catch phrase, motto lub stałe przywitanie, które będą zapadały w pamięć widzów.
Fajnym przykładem jest Diresta, który, mimo że przez wiele lat nie pokazywał swojej twarzy, to wszędzie w kadrze umieszczał swoje logo(nazwisko), dzięki czemu jego nazwa zapadała szybko w pamięć:
Na YouTube wierna społeczność jest bardzo ważna. Pomoże Ci monetyzować Twoją artystyczną pracę oraz pozwoli być bardziej odpornym na kapryśny algorytm, który w każdej chwili może uciąć Twoje zasięgi.
Montaż
Pokazując swoją artystyczną pracę musisz zadbać o przykucie widza do ekranu. Jest to szczególnie ważne ze względu na algorytm, który promuje filmy ciekawe i interesujące. Głównym kluczem doboru takich filmów jest wskaźnik utrzymania uwagi widza, czyli czasowa wartość, jaką przeciętny widz spędza na filmie. YouTube będzie szerszej dystrybuował filmy, które oglądają się dłużej.
Tworząc film dokumentujący Twoją pracę musisz zdawać sobie sprawę z tego, czy dany materiał będzie dla widza na tyle ciekawy, aby oglądał go jak najdłużej przez wyłączania i pomijania.
Warto zadbać o prosty montaż, który ma na celu uatrakcyjnienie filmu i pokazanie najlepszych momentów.
Pozbywaj się dłużyzn, gdzie przez większość czasu nic się nie dzieje
Możesz też przyśpieszyć wydłużone momenty kilku(dziesięcio)krotnie
Warto zmieniać kadr, przestawiać kamerę i tworzyć ciekawe ujęcia
Postaraj się opowiadać historię montażem
Pamiętaj, że jeśli zaczynasz, nie powinieneś spędzać godzin nad montażem, zrób to szybko i jak najprościej. Im większą społeczność zbudujesz, tym więcej czasu będziesz mógł spędzać na montaż. Pierwszym celem jest zbudowanie społeczności w jak najszybszym czasie przy użyciu jak najmniejszych zasobów czasowych i pieniężnych.
Wspomniany już Diresta robi dość prosty, ale ciekawy montaż. Urozmaica film rożnymi kadrami, przyśpiesza odpowiednie momenty i opowiada historię bez słów.
Artystyczne filmy, na których powstaje dzieło potrafią być naprawdę hipnotyzujące dla widzów. Musisz analizować wykres utrzymania uwagi widzów na każdym ze swoich filmów i wyciągać z niego wnioski. Jeżeli widzisz w takim miejscu gwałtowny spadek uwagi, jest to silny sygnał, że coś z filmem jest nie tak. Przeanalizuj to dokładnie i wyciągnij wnioski na kolejne filmy.
Kultowym przykładem hipnotyzującego twórcy jest Bob Ross, który urzekał ludzi zarówno swoją osobowością, jak i pracami.
Jeśli mówimy o hipnotyzowaniu widza, opowiadaniu historii bez słów i czarowaniu obrazem, to nie może zabraknąć przykładu jednego z moich ulubionych kanałów:
Pomost tematyczny
Wykorzystaj coś, co ja nazywam pomostem tematycznym. Pozwól ludziom dowiedzieć się o Tobie za pomocą popularnej tematyki. Odwołaj się do popkultury lub znanych osób.
Jeżeli malujesz, rzeźbisz, tworzysz rękodzieło, stwórz obraz znanej aktorki, stwórz figurkę ze Star Wars, stwórz pierścień, jaki nosi Papież. Musisz być kreatywny i kombinować, wymyśl cokolwiek, co myślisz, że zadziała.
Powołaj się na popkulturę – filmy, książki, gry. Moim ulubionym przykładem jest artysta, który stworzył rzeźbę Archangela z gry Heroes 3. To jest właśnie ciekawie zastosowany pomost tematyczny, który stworzył mu ruch na kanale. Jestem przekonany, że tworząc anonimowe rzeźby miałby znacznie gorsze wyniki wyświetleń.
Hype
Hype to pomost tematyczny podniesiony do kwadratu. Wykorzystaj chwilową popularność danego tematu, aby zwiększyć swoją szansę na zostanie odkrytym.
Jeśli wiesz, że za chwilę wychodzi serial o wiedźminie, zrób odlew medalionu Geralta.
Jeżeli wiesz, że wszyscy chodzą na Jokera do kina, namaluj jego portret.
Jeśli wszyscy w Internecie mówią o Cyberpunku, narysuj futurystyczne miasto osadzone w owym klimacie.
Optymalizacja
Optymalizacja filmów będzie zawsze ważna. Tutaj wróćmy na chwilę do początku wpisu, gdzie wspominałem o filarach tematycznych. Powiem Ci, jak w zależności od formatu powinieneś optymalizować film.
W serii I postaw głównie na piękne zdjęcie/zdjęcia na miniaturze. Odwołuj się głównie do emocji. Wzbudzaj ciekawość i wywołuj zachwyt nad swoją pracą.
Serię II wzmocnij słowami kluczowymi i metadanymi. Zadbaj o tytuł, opis i tagi.
Serię III, która będzie najbardziej osobista dopasuj do swojej osoby. W zależności od tego, jak będziesz chciał prowadzić film, w tytule i miniaturze odwołuj się albo do emocji, albo do merytoryki i słów kluczowych.
Język
Możesz zastanawiać się, czy lepiej tworzyć w języku polskim, czy może zawalczyć o widownię międzynarodową. Ja nie odpowiem Ci na to pytanie. Każdy przypadek twórcy jest inny i wymaga osobnego, indywidualnego podejścia i interpretacji. Zrób kilka rzeczy, które sugeruję Ci poniżej. Powinny nakierować się na odpowiednią drogę.
Odpowiedz sobie na pytanie, co będzie dla Ciebie bardziej komfortowe.
Zastanów się na ile chcesz budować swoją markę. Być może wystarczy Ci tylko I filar i skupisz się jedynie na aspekcie wizualnym. Wtedy język w formie mówionej przestaje być barierą.
Zastanów się, czy chcesz sprzedawać swoje prace i produkty. Może zdecydowanie łatwiej będzie Ci zbudować społeczność w ojczystym kraju z lokalną społecznością i sprzedawać na miejscu?
Zrób research konkurencji. Im większa konkurencja i im lepsza jakość obsługi ich YouTuba, tym trudniej będzie Ci się wybić.
Zagraniczny YouTube ma oczywiście większy potencjał, ponieważ ma nieporównywalnie większą widownię, jednak ma z reguły ponadproporcjonalnie więcej twórców.
Możesz zawsze próbować prowadzić kanał w oparciu o dwa języki. Nagrywając po polsku i tłumacząc na angielski. YouTube dość swobodnie pozawala na tłumaczenie tytułu i opisu filmu oraz na dodawanie tłumaczonych napisów.
Podsumowanie
Uważam, że YouTube to bardzo dobre miejsce dla artystów, którzy mogą zarabiać ogromne pieniądze dzięki tej platformie. Kluczem jest zbudowanie społeczności i sprzedaż swoich prac.
Przedstawiłem Ci poradnik skrojony pod artystę-przedsiębiorcę. Wdrożenie go wymaga dużo pracy, ale z drugiej strony zaoszczędza mnóstwo czasu. Początkujący twórcy, którzy publikują na YouTube popełniają wiele błędów, które oddalają ich czasowo od zdobycia rozpoznawalności. Wdrażając moje rekomendacje na pewno przyśpieszysz swoją drogę do sukcesu na YouTube.
Aby zrozumieć lepiej platformę, jaką jest YouTube odsyłam Cię do moich pozostałych artykułów, które pomogą Ci tworzyć i naprowadzą na skuteczną drogę.
Powodzenia!