fbpx

Jak się wybić i mieć więcej wyświetleń na YouTube? Wyjaśnione w 4 KROKACH

Jak się wybić i mieć więcej wyświetleń na YouTube?
Jak mieć więcej wyświetleń na swoim kanale YouTube? Jak się wybić na YouTube i zgromadzić większą społeczność?

Wiele mówi się o algorytmach, sztuczkach, superszybkich sposobach na osiągnięcie wysokich wyświetleń i sukcesu na YouTube. Nierzadko widujemy też twórców stosujących clickbaity lub tworzących mnóstwo treści niewymagających od widza intelektualnego zaangażowania. A to jedynie po to, aby w zawrotnym tempie kręcił się licznik wyświetleń i subów.

Zamiast czytać, możesz posłuchać w formie podcastu

Ja proponuję Ci coś innego. Jestem zwolennikiem stabilnego i organicznego budowania zasięgów, bez oszukiwania, bez błagania o łapki w górę, bez clickbaitów i płytkich treści. Uważam, że jesteś w stanie zbudować mocny kanał z dużą ilością wyświetleń w oparciu o wartościowy i merytoryczny content.

Pokażę Ci teraz 4 kroki, dzięki którym zdecydowanie zwiększysz swoje szanse na wybicie się na YouTube i osiągnięcie wysokiego pułapu wyświetleń. Wymagają one dość dużo pracy nad kanałem, jednak uważam, że są kluczowe w 2019 roku i latach najbliższych.

Zaczynamy…

KROK 1. Wybierz odpowiedni temat filmu

Co to za rada? Przecież to oczywiste.
Nie do końca… Mnóstwo twórców obiera tematy, które w ogóle nie chcą się oglądać, mają niskie zaangażowanie, a konsumowanie ich nie jest ciekawe dla widzów. Musisz wybierać dobre, intrygujące motywy. Muszą być ciekawe dla Twoich widzów i powodować, że będą zostawiać komentarze. Bardzo ważne jest też to, aby sprawić u widza zainteresowanie przez cały czas trwania filmu.

Jak dobrać odpowiedni temat, który będzie spełniał takie wymogi? Jakie tematy będą dla Ciebie najlepsze? Spróbujmy to jakoś skonkretyzować i przedstawić przykładami.

Film może rozwiązywać częsty problem Twoich widzów. Przykład: prowadzisz kanał o diecie ketogenicznej, która większości ludzi wydaje się kosztowna. Stwórz film, gdzie pokazujesz, jak tanio stosować taką dietę i jak nie wydawać na nią tony pieniędzy. Pokaż swoje zakupy lub gotowe posiłki.

Wybierz temat, gdzie opowiesz o popularnej postaci z Twojej dziedziny. Przykład: Jeżeli prowadzisz kanał o piłce nożnej, zrób film o Robercie Lewandowskim i pokaż jego dokonania, przedstaw jego umiejętności, najlepsze statystyki z meczów, podaj największe osiągnięcia.

Wybieraj tematy, gdzie coś porównujesz lub zestawiasz ze sobą. Przykład z wykorzystaniem poprzedniego podpunktu: zrób film gdzie porównasz Roberta Lewandowskiego z Cristiano Ronaldo np. pod kątem skuteczności strzelania bramek lub umiejętności w dryblingu.

Powołuj się na obecnie popularną tematykę, wykorzystaj hype i panujące trendy, Przykład: jeżeli zajmujesz się digital paintingiem i na swoim kanale malujesz postaci, a wiesz, że w tym tygodniu do kin wchodzi Spider-man, to zrób film, gdzie rysujesz właśnie Spider-mana.

Stwórz listę TOP. Najlepiej dużo list. Ludzie to uwielbiają. Przykładowo: jeżeli prowadzisz kanał z grami planszowymi, nagraj film „moje top 10 gier planszowych”, a potem „moje top 10 gier karcianych”, a potem „top 10 gier ekonomicznych” itd.

Stosuj wyliczanki i liczby. Przykład: Nagraj film pt. „5 kroków do osiągnięcia płaskiego brzucha”

Mam nadzieję, że rozumiesz ideę zawartą w tych przykładach. Bardzo ważne jest bycie kreatywnym i pomysłowym. Wybierz co najmniej jeden z powyższych podpunktów i wdróż taki sposób obierania tematu. Pamiętaj, że tworzysz filmy dla ludzi. Ludzie gromadzą się na Twoim kanale ze względu na Ciebie, ale też ze względu na tematykę, blisko której powinieneś zawsze operować. Z czasem możesz ją oczywiście rozszerzać.

Gdy chcesz nagrać film, staraj się zawsze odpowiedzieć na pytanie:
Kogo to obchodzi i dlaczego ktoś miałby to oglądać?

KROK 2. Użyj bardzo dobrej miniatury

10 lat temu miniatura miała niewielkie znaczenie ze względu na małą konkurencję wśród twórców. Wystarczył w miarę dobry tytuł i przeciętny thumbnail, aby film był klikany.

5 lat temu miniatura musiała być już dość dobra i musiała mieć w sobie coś, co zachęcało ludzi do klikania.

Dzisiaj miniatura musi być już bardzo dobra.

Miniatura jest furtką. To przez nią przechodzą użytkownicy YouTube, aby dostać się na Twój kanał. Pamiętaj, że są to zarówno użytkownicy, którzy już Cię znają, jak i tacy, którzy jeszcze nigdy nie widzieli żadnego Twojego filmu. Musisz być na to przygotowany i zrealizować podstawowe założenia dobrej miniatury. Jakie cechy powinna spełniać bardzo dobra miniatura?

Miniatura musi być czytelna

Powinna zawierać zwięzły i dobrze widoczny tekst i obraz.

Warto, aby miała zdecydowanie oddzielony pierwszy plan od tła.

Powinna mieć skontrastowane kolory, tak aby dało się z niej z łatwością wyłowić najważniejsze elementy.

Warto wygospodarować całe miejsce na prostokącie, ale nie przesadź z ilością obiektów i tekstu, aby nie zaburzyć czytelności.

Miniatura musi informować

Powinna zawierać istotny, skondensowany przekaz z filmu.

Musi kojarzyć się z tematem i tytułem filmu.

Powinna zawierać motyw przewodni lub kluczowy tekst z filmu wyrażony kilkoma słowami.

Miniatura nie może wprowadzać w błąd

Nie może być tzw. clickbaitem stworzonym do napędzania wyświetleń. Nie oszukuj widzów.

Treść filmu musi nawiązywać do miniatury i w pełni z nią korespondować.

Treść miniatury powinna zostać poruszona na wczesnym etapie filmu, idealnie w pierwszej minucie.

Miniatura musi zachęcać

Powinna być estetycznie wykonana.

Powinna intrygować np. poprzez zadanie pytania.

Musi wzbudzać ciekawość.

Pamiętaj, aby miniatura współgrała z tytułem i tematem filmu

Staraj się nie umieszczać tego samego tekstu na miniaturze i w tytule filmu.

Staraj się, aby informacje z tytułu filmu i miniatury dobrze się zazębiały i dopełniały.

W tytule filmu umieszczaj częściej słowa kluczowe wrażliwe dla wyszukiwarki.

Na miniaturze umieszczaj częściej słowa wrażliwe na emocje widzów.

Pamiętaj, że przez złą miniaturę gubisz zasięgi i wyświetlenia. Słabymi miniaturami oddalasz się od bycia odkrywanym przez nowych widzów. Rekomenduję Ci poświęcenie około jednej godziny na wymyślenie i wykonanie miniatury.

Tak dużo?

To nie jest dużo! Spójrz na to z nieco innej strony. Na stworzenie swojego filmu, czyli przygotowanie scenariusza, research, nagranie, montaż i opublikowanie go poświęcasz łącznie np. 3 godziny (niektórym twórcom zajmuje to nawet kilkadziesiąt godzin). Uświadom sobie, że spora część tego czasu może zostać uznana za zmarnowaną, jeżeli nie będzie mieć dobrej wizytówki, czyli miniatury.

Jeżeli jesteś w stanie poświęcić 3 godziny na zrobienie dobrego filmu, to dlaczego miałbyś poświęcić tylko 2 minuty na zrobienie słabej, nic nie wnoszącej miniatury? Dlatego rekomenduję godzinę. Warto poświęcić ten czas na przygotowanie kilku wersji i wybranie najlepszej. Z czasem, gdy będziesz już bardziej wprawiony, możesz zmniejszyć ten czas do 15-30 minut.

KROK 3. Prowadź odpowiednio akcję filmu

Twój film musi być ciekawie przedstawiony i przez cały czas trwania utrzymywać uwagę widza. Jest to bardzo trudne do wykonania, ale postaramy się przynajmniej zbliżyć do ideału. YouTube lubi, gdy Twoje filmy są oglądane przez długi czas bez przewijania i wyłączania. Jest to dla niego silny znak, że Twój content jest ciekawy dla widza. Dzięki temu zostajesz polecany nieco dalej niż Twoja baza subskrybentów. Oczywiście to tylko teoria, ponieważ w praktyce nie zawsze jest to takie proste. Algorytmy biorą pod uwagę setki innych czynników przy polecaniu Twoich filmów użytkownikom.

Co warto zrobić, aby film Twój film był dłużej oglądany?

Staraj się opowiadać historię. Dane ewidentnie pokazują, że filmy, w których występuje storytelling, mają o kilka, a nawet kilkanaście punktów procentowych dłuższy czas oglądania niż bardziej standardowe filmy.

Zaciekaw widza od pierwszych sekund i staraj się to utrzymać przez resztę filmu. Być może zadaj jakieś intrygujące pytanie, na które będziesz odpowiadał.

Zrób ciekawy montaż ze zmianami kadru, aby złamać monotonię.

Wprowadź muzykę pasującą do filmu. Będzie ona dodawała klimatu i uczyni materiał pełniejszym.

Postaraj się stosować ciekawe przebitki, aby lepiej wizualizować słowo mówione. Ale pamiętaj, żeby przebitki pokazywały to, o czym mówisz, ponieważ możesz uzyskać efekt odwrotny od zamierzonego i zdekoncentrować widza.

Przejdź jak najszybciej do tematu, o którym jest mowa w miniaturze i tytule filmu, aby widz, który otrzymał informację o filmie jeszcze przed kliknięciem, mógł szybko zostać wdrożony w temat, bez długiego czekania lub przewijania do odpowiedniego momentu.

Nie przynudzaj!

KROK 4. Stały rozwój – eksperymentuj i monitoruj

Moim zdaniem ten punkt jest najważniejszy, ponieważ czyni z Ciebie świadomego twórcę, który rozumie zachodzące procesy na swoim kanale. Jeżeli chcesz zrozumieć działanie tej platformy, musisz rozumieć, co dzieje się z Twoim filmem po jego opublikowaniu. Musisz wiedzieć, jak reaguje na niego Twoja społeczność, jak traktuje go algorytm, komu i w jaki sposób jest polecany. Powinieneś wiedzieć, co dzieje się z Twoim filmem w pierwszej godzinie jego życia, w pierwszej dobie i po kilku dniach, a nawet miesiącach.

To, co rekomenduję, to świadome eksperymentowanie i monitorowanie efektów tychże eksperymentów. Co przez to rozumiem?

Spróbuj inaczej zmontować film. Zainspiruj się innymi twórcami – może na początek wystarczy częsta zmiana kadrów. A może odwołaj się do popkultury i wmontuj znane kwestie z filmów albo komiksów.

Jeżeli do tej pory robiłeś poważne materiały, zrób teraz materiał półrozrywkowy

Zaproś gości do swojego programu lub uczyń z nich prowadzących

Wymyśl nową serię, która będzie miała inny format niż filmy dotychczas. Pamiętaj, aby pozostać blisko głównej tematyki kanału.

To tylko przykładowe rekomendacje tego, co możesz zrobić – pomysłów możesz mieć mnóstwo. Ważne, abyś po wdrożeniu ich był w stanie przeanalizować dane liczbowe w swoim nowym filmie. Z jakich parametrów warto wyciągać wnioski? Zaczniemy od najprostszych, skończymy na bardziej zawiłych. Oto one:

ilość wyświetleń,

liczba i jakość komentarzy,

suma kciuków w górę i dół oraz ich proporcje,

liczba subskrybentów pozyskanych z tego filmu,

ilość wyświetleń od osób subskrybujących i nie subskrybujących,

udostępnienia,

czas oglądania,

utrzymanie uwagi odbiorców,

źródła odwiedzin i ich proporcje,

wiek odbiorców,

płeć odbiorców,

liczba wyświetleń miniatury w serwisie,

klikalność miniatury,

liczba wyświetleń w pierwszej godzinie, dobie, dwóch dobach i tygodniu.

Wszystkie ww. dane są dostępne w analytics. Pamiętaj, że te parametry nie występują w próżni. Trzeba je zestawić i porównać z danymi z Twoich innych filmów, a następnie wyciągnąć wnioski i zadecydować o dalszych filmach. Cały ten proces jest dość zaawansowany i czasochłonny. Może być jednak bardzo opłacalny i prowadzić do osiągania znacznie lepszych wyników. I tak jak wspominałem – najważniejsze jest świadome działanie.

Podsumowanie

Podałem Ci 4 konkretne kroki przybliżające do zbudowania silnego kanału z dużymi wyświetleniami. Być może ilość pracy, jaką trzeba włożyć do spełnienia każdego z nich jest dla Ciebie przytłaczająca. Jednak nie musisz od razu realizować ich wszystkich w pełni, staraj się wdrażać stopniowo zdobytą wiedzę i obserwuj efekty. Nie chciałbym żebyś czuł się sparaliżowany, tylko działał w miarę swoich możliwości i zasobów czasowych. Wracaj co jakiś czas do tego wpisu i sprawdzaj swoje postępy.

Powodzenia!