O czym nagrywać na YouTube? 20 pomysłów na dobre filmy

o czym nagrywać filmy na youtube, o czym mówić na yt
O czym nagrywać filmy na YouTube? Zanim klikniesz przycisk record, pomyśl nad strategią i tematami filmów wokół Twojej niszy.

O czym nagrywać filmy na YouTube? Skąd brać pomysły i o czym mówić na nagraniu? Oto 20 świetnych metod, które możesz wykorzystać w budowaniu swojego kanału YouTube.

Brak pomysłu na filmy to chyba jeden z najczęstszych problemów twórców. Dotyka on wszystkich: początkujących, zaawansowanych, dużych i małych.

Jak sobie z tym radzić?

Podam Ci 20 sposobów, z których możesz czerpać tematy na film. Myślę, że to ćwiczenie wywoła u Ciebie lawinę pomysłów i będziesz mógł spisać sobie listę na dobre kilka miesięcy.

Aby nie być gołosłownym teoretykiem, do każdego sposobu będę podawał przykłady. Jako case study niech posłuży nam przykład architekta, który ma kanał YouTube w tej tematyce i na co dzień prowadzi biuro projektowe.

Pierwsze 15 pomysłów jest oparte o pewien schemat. Ostatnie 5 pomysłów oparte jest o wykorzystanie rożnych narzędzi, które mogą być bardzo pomocne w budowaniu contentu.

Zaczynamy!

Pomysł 1: Zrób listę top

Ten motyw jest bez dna, możesz z niego czerpać do woli. Oprzyj wszystko o swoją branżę. Opisz listę pięciu, siedmiu, dziesięciu największych, najlepszych, najszybszych, najpiękniejszych rzeczy w oparciu o tematykę Twojego kanału.
Przykład filmu: 5 najstarszych budowli w Europie
Przykład filmu: 7 niesamowitych projektów domów

Pomysł 2: Zrób poradnik dla początkujących

W każdej niszy znajdą się osoby, które chcą się czegoś dowiedzieć. Jeśli masz wiedzę, jak pomóc takim osobom, nagraj poradnik. Rozwiąż typowe problemy początkującego. Takich poradników możesz zrobić kilka, każdy poruszający inne kwestie.
Przykład filmu: Na co zwrócić uwagę przy budowie domu?
Przykład filmu: Jak długo powstaje projekt architektoniczny?

Pomysł 3: Zrób poradnik specjalistyczny

Czasami ludzie poszukują bardzo wąskiej wiedzy, której nie ma zbyt wiele. Warto raz na jakiś czas stworzyć film dedykowany dla bardzo wąskiej grupy, aby rozwiązać ten problem. Jeśli tylko masz wystarczające umiejętności, nagraj taki film.
Przykład filmu: Tworzenie projektu architektonicznego w [nazwa programu] – podstawy
Przykład filmu: Jak sprzedać klientowi idealny projekt domu?

Pomysł 4: Nawiąż do znanej postaci

Może to być osoba z branży, ale też znana szerzej. Nazwisko, twarz czy osiągnięcia takiej osoby powinny stanowić pewnego rodzaju pomost tematyczny i zwiększać zasięgi Twojego kanału.
Przykład filmu: Jak wygląda dom Elona Muska?
Przykład filmu: Jak najwybitniejszy architekt na świecie projektuje swoje dzieła?

Pomysł 5: Udokumentowanie przeczytanej książki.

Możesz w swoim filmie opisać, o czym przeczytałeś w publikacji czy książce. Oczywiście tematyka książki powinna być zbliżona do tematyki kanału.
Przykład filmu: 3 lekcje od [nazwisko autora] z jego książki [tytuł]
Przykład filmu: Recenzja książki Niesamowite Budowle

Pomysł 6: Dzień z życia

To coś w stylu vloga, gdzie pokazujesz przebieg dnia i jego ciekawe momenty. Warto pamiętać o pokazywaniu momentów, które są najciekawsze lub najbardziej wartościowe.
Przykład filmu: Dzień z życia, gdzie pokazujesz pracę z klientami, pracę w terenie i w biurze
Przykład filmu: Dzień z wakacji, gdzie zwiedzasz zabytki i opowiadasz o ich architekturze

Pomysł 7: Cross i współpraca

Możesz zaprosić do swojego filmu gościa. Może to być osoba, która tworzy inny kanał na YouTube, może jakiś bloger lub ekspert. Idealnie byłoby gdyby osoba, którą zapraszasz, uzupełniała Twoją wiedzę i miała nieco inne spojrzenie.
Przykład filmu: Wywiad z ekspertem z dziedziny projektowania ogrodów
Przykład filmu: Cross z Youtuberem z Twojej branży połączony z rozmową np. o sytuacji na rynku

Pomysł 8: Twoja historia

Opowiedz swoją historię. Nagraj film, gdzie mówisz o tym, co przytrafiło Ci się w życiu albo co bardzo zmieniło Twoje myślenie albo co było po prostu bardzo śmieszne. Pamiętaj o tym, aby widzowie odnajdywali w tym wartość lub lekcję dla siebie.
Przykład filmu: Jak wyglądają studia na kierunku architektura? Jak wspominam czasy nauki?
Przykład filmu: Moje pierwsze zlecenie i nietypowy klient

Pomysł 9: Pytania klientów

Prześledź skrzynkę mailową, przypomnij sobie rozmowy telefoniczne z klientami, poszukaj komentarzy na Twoim fanpage na Facebooku i postaraj się wybrać najciekawsze i najczęstsze pytania.
Przykład filmu: Co składa się na cenę projektu domu?
Przykład filmu: Ile trwa i kosztuje budowa domu?

Pomysł 10: Twoje narzędzia pracy

Pokaż swojej społeczności sprzęt, narzędzia, programy na których pracujesz. Opowiedz o tym, powiedz co jest ważne, co pomaga, co jest nietypowe.
Przykład filmu: Niezbędne narzędzia w pracy architekta – Czego używam na co dzień?
Przykład filmu: 5 najlepszych programów do tworzenia wizualizacji domów w 3D

Pomysł 11: Nowości na rynku

W chyba każdej branży mamy często do czynienia z nowinkami, nowościami, ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Warto być z nimi na bieżąco i warto tworzyć o tym materiały. Jeśli będziemy jednymi z pierwszych, którzy będą mówić o takiej metodzie, możemy liczyć na zdobycie dobrych zasięgów.
Przykład filmu: Rewolucja w energooszczędnych domach – niesamowite nowości
Przykład filmu: Inteligentny dom – najnowsze gadżety na rynku

Pomysł 12: Najczęstsze błędy w Twojej niszy

Poradniki można podzielić na dwa typy: 1) jak robić i co robić? 2) czego nie robić i czego unikać? Warto więc wspomnieć o tym, czego warto unikać i jakich błędów się wystrzegać.
Przykład filmu: Jak nie przepłacić za projekt domu i jego budowę?
Przykład filmu: Najczęstsze błędy w planowaniu budowy domu

Pomysł 13: Pytania widzów z YouTube

Zbierz pytania swoich widzów, które zadali w komentarzach. To, czy odpowiedziałeś na nie w formie tekstu, nie ma żadnego znaczenia. Odpowiedz na nie w formie wideo.
Przykład filmu: Pełny odcinek Q&A, gdzie odpowiadasz na 5-10 pytań
Przykład filmu: Odcinek oparty o konkretne pytanie, np. Moje najciekawsze projekty

Pomysł 14: Historia twojej branży

Dobrym pomysłem na rozszerzenie formatu jest przygotowanie materiału w formie zbliżonej do dokumentalnej, gdzie pokazujemy jak nasza branża wyglądała w przeszłości.
Przykład filmu: Jak wyglądało budownictwo w PRLu?
Przykład filmu: Dlaczego budowle antyku są tak trwałe i pozostały do dzisiaj?

Pomysł 15: Patrzymy na inne branże

To ćwiczenie może być bardzo inspirujące i kreatywne. Wejdź na kanał YouTube twórcy z zupełnie innej niszy. Może to być np. dietetyka. Postaraj się w kreatywny sposób przenieść temat filmu na Twoją dziedzinę.
Przykład filmu: Czy współczesna żywność to sama chemia? → Czy nowoczesne budownictwo jest bezpieczne dla zdrowia?
Przykład filmu: Jak chronić jedzenie przed szybkim zepsuciem? → Jak chronić dom przed niszczeniem?

Przejdźmy teraz do szukania pomysłów na filmy przy użyciu narzędzi

Pomysł 16: Wyszukiwarka Google

Idźmy najpierw z pomocą do Wujka Google. Wpisujemy frazę z naszej branży i szukamy artykułów, wpisów, zdjęć, które mogą być tematem naszego filmu. To ma być dla nas inspiracja. Polecam pójść też dalej niż pierwsza strona wyników, a możesz naprawdę odkryć interesujące tematy.

Znaleźliśmy 3 pomysły na film o zawodzie architekta
Znaleźliśmy 2 pomysły na film o architekturze nowoczesnej

Pomysł 17: Wyszukiwarka YouTube

Zróbmy to samo co w Google, ale tym razem na YouTube. Wpisujemy frazę z naszej branży w YouTube i sprawdzamy, o czym nagrywają nasi koledzy po fachu. Staramy się inspirować, a nie kopiować. To, do czego zachęcam to przejrzenie jedynie tytułów i miniatur bez zagłębiania się w treść, aby nie skopiować podświadomie czyjejś retoryki albo stylu, co często na YouTube się zdarza.

4 pierwsze wyniki na hasło „projektowanie domów” przyniosły łącznie od 4 do 6 pomysłów na filmy

Pomysł 18: Google Keyword Planner – planer słów kluczowych

Wchodzimy na stronę planera – tutaj. Tu sprawa jest nieco inna. Możemy wpisać kilka słów kluczowych jednocześnie i zobaczyć, jakie pomysły otrzymamy. Z reguły nie są to tematy filmów, ale składowe pomysłów na filmy. Chwila pracy z keywordami i mamy inspirację na kilka nowych filmów.

Planer słów kluczowych zasugerował nam jakieś pomysły na słowa kluczowe, które widzisz na obrazku powyżej. Co możemy z tego ułożyć? Widzę kilka tematów, oto one:
Dlaczego warto zbudować dom parterowy?
Ile kosztuje projekt domu parterowego?
Jak wygląda praca projektanta wnętrz?
Dom z poddaszem kontra dom parterowy – Co lepsze?
Projekt domu z płaskim dachem – czy ma to sens?

Pomysł 19: Ubersuggest

To ciekawe narzędzie od Neila Patela. Jest dość podobne do Planera słów kluczowych od Google. Znajdziemy je tutaj. Staramy się wpisać frazy, które w jakiś sposób charakteryzują naszą niszę. Musimy to robić osobno – dla każdej frazy po kolei.

Wpisujemy słowo kluczowe i pamiętamy o ustawieniu języku jako polski.

Podałem 3 różne słowa kluczowe: architektura, projekt domu, budownictwo. Oto wyniki:

Ubersuggest dał mnóstwo słów kluczowych, które są pomysłami na budowanie tematów.

Pomysł 20: TubeBuddy

To ostatnie narzędzie, które proponuję, jest wtyczką do naszej przeglądarki. Znajdziesz je tutaj. Mamy tam do dyspozycji coś takiego jak Keyword Explorer. TubeBuddy w wersji satysfakcjonującej kosztuje ok. $4.50 miesięcznie i jest przyjemnym narzędziem pomagającym w szukaniu słów kluczowych i tematów na filmy. Zobaczmy, jak TubeBuddy może nam pomóc.

TubeBuddy w praktyce

Po wpisaniu w Keyword Explorer danej frazy (w moim przypadku „architect” [ang.]) uzyskamy pomysły na słowa kluczowe związane z tym tematem oraz pomysły na filmy w zakładce „Video Topics”. To, co polecam to korzystanie zarówno z polskojęzycznych słów, jak i anglojęzycznych, ponieważ ta druga baza jest dużo większa i może nam bardziej pomóc.

Podsumowanie

Jak widać nie jest specjalnym problemem znalezienie tematów na filmy. Każdy z powyższych 20 sposobów może wygenerować ich po kilka. Uważam, że przygotowanie takiej roboczej listy jest naprawdę proste i nie powinno Ci sprawić trudności.
Przykłady, które wymieniłem są tematami, ale niekoniecznie muszą być tytułami filmów. Wiedz, o tym, że Twój tytuł musi zachęcać i informować. Popracuj równie mocno nad tytułem, jak nad tematem. Na pewno może pomóc Ci mój inny artykuł. Myśląc o swoim filmie, upewnij się, że:

Twój widz znajdzie w tym filmie wartość (może to być edukacja, rozwiązanie problemu, rozrywka, budowanie relacji);
Potencjalny odbiorca będzie chciał w ten film kliknąć;
Twój widz będzie chciał ten film obejrzeć (najlepiej do końca);
Jesteś w stanie dobrze przygotować się do materiału – merytorycznie i technicznie.

Te punkty będą kluczowe. Pamiętaj, że pomysły na filmy to jedno, ale wybranie tych najlepszych, gdzie będziesz w stanie dostarczyć wszystko w jak najlepszej formie to drugie.

Powodzenia!