fbpx
Dołącz do Szkoły YouTuba i odmień swój kanał! Zapisy w tej edycji trwają do 22 września!

Tytuły, słowa kluczowe, opisy, tagi filmu na YouTube. Jakie mają znaczenie? [RANKING]

Opisy, tagi, tytuły, hashtagi, miniatury, karty, napisy, metadane, słowa kluczowe na YouTube – czy są ważne dla Twojego filmu, kanału i algorytmu YouTube?

Możesz posłuchać tego wpisu w formie podcastu

Postaram się dość zwięźle odpowiedzieć na to pytanie. Wiem, że wielu moich Czytelników ma problem z tym zagadnieniem, więc przygotowałem TIER LISTĘ z objaśnieniem.
Zaczniemy od najmniej istotnych rzeczy, a skończymy na najważniejszych.

Zanim jednak przejdziemy do rankingu, chcę wytłumaczyć dwa pojęcia: metadane i słowa kluczowe.

Metadane to w skrócie wszystkie informacje, jakie przekazujesz YouTubowi i jakie wprowadzasz do systemu przy okazji publikowania Twojego filmu. Są to zatem m.in:
słowa, jakie wpisujesz w miejscu na tytuł;
zawartość Twojego opisu;
tagi, jakie dodajesz do filmu;
obiekty, obrazki, twarze i napisy na Twojej miniaturce;
treść Twojego filmu, czyli: obraz, wypowiadane słowa, muzyka, napisy.

Słowa kluczowe to wyrazy lub grupy wyrazów, które bezpośrednio nawiązują do głównej tematyki Twojego filmu, opisując go w jak najbardziej trafny sposób. Słowa kluczowe charakteryzują się również tym, że to one są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę oraz pomagają algorytmowi zrozumieć tematykę filmu. Odgrywają największą rolę w filmach technicznych, poradnikowych i tematycznych, natomiast są zazwyczaj mniej istotne w filmach rozrywkowych i ogólnych.

Przykładowymi słowami kluczowymi w filmie poradnikowym o odchudzaniu mogą być: „odchudzanie”, „dieta odchudzająca”, „jak schudnąć”, „otyłość”, „dieta niskokaloryczna”, „ćwiczenia na odchudzanie”, „jak mieć sześciopak”, itd. Oczywiście słowa kluczowe powinny nawiązywać do tego, co widz znajdzie w treści filmu. Słowa kluczowe umieszczamy w: tytule filmu, opisie filmu, tagach filmu, tytule playlisty i opisie playlisty.

Mam nadzieję, że wszystko jest dla Ciebie jasne i możemy zaczynać nasz ranking.

TIER 5 – mało istotne

Transkrypcja, czyli napisy, które dodajesz do filmu. Są oczywiście nośnikiem metadanych, ale pamiętajmy, że YouTube podczas przetwarzania filmu dokładnie wie, jakie słowa w nim padają i o czym mówisz. Dlatego napisy mają bardziej znaczenie dla niektórych widzów, którzy wolą je czytać lub niedosłyszą.


Hashtagi: umieszczamy je w opisie. Mamy miejsce na 3 hashtagi. Mają minimalne znaczenie. Są trochę pomocne dla np. wyszukiwarki. Warto pomyśleć na 1-2 swoimi hashtagami i nad 1-2 hashtagami dobrze opisującymi film.


Lokacja: możesz poinformować YT, gdzie nagrywany był film. Taka informacja pojawi się nad tytułem filmu, np „Warszawa”. Nie ma to prawie żadnego znaczenia, chyba, że ktoś wyszukuje filmy po lokalizacji lub obecnie dzieje się coś nietypowego w danym miejscu, a Ty relacjonujesz to swoimi filmami.

TIER 4 – czasami istotne

Tagi. Mamy na nie 500 znaków. Jeżeli tworzymy film tematyczny, poradnikowy, techniczny, to warto o nie zadbać i dopracować. W przypadku innych filmów mają minimalne znaczenie. Wpisuj tagi do każdego filmu ręcznie, wpisuj słowa, które znajdują się w tytule i opisie, wpisuj ciągi słów (np. fraza „jak wymienić płytę główną” to jeden tag), wpisuj pytania, wpisuj hasła pod wyszukiwarkę, traktuj tagi jako dodatkowe miejsce na metadane, a nie jako główne.


Karty: to filmy/playlisty i inne elementy, które możemy polecać widzom w prawym górnym rogu ekranu. Mają całkiem dobre działanie, jeśli wzmocnimy je poprzez CTA (o tym piszę później). Takich kart możemy użyć maksymalnie 5 w całym filmie.

Co robią karty? Przedłużają sesję widza, pomagają widzowi podjąć wybór, proponują inny film/temat, pytają widzów o zdanie (ankieta), edukują widza w obsłudze platformy, zwiększają sprzedaż (linki zewnętrzne). Karty nie mają zbyt dużej skuteczności, ale zawsze warto je zastosować.

TIER 3 – istotne

Opis filmu to bardzo obszerne miejsce, gdzie możemy umieścić mnóstwo metadanych i informacji dla naszych widzów, jak i dla algorytmu. Warto pracować nad dobrym opisem filmu i poświęcić na niego przynajmniej 5 minut.

Traktujmy opis jak miejsce, gdzie przy pomocy słów kluczowych z naszych tagów i tytułu budujemy logiczne, często złożone zdania, które jak najlepiej oddają treść filmu.

Warto też zrobić ukłon w stronę widzów i umieścić tutaj kilka dodatkowych rzeczy, np: linki do źródeł i omawianych treści, spis treści filmu z timestampami (o ile film jest dość długi i złożony), linki sprzedażowe i odsyłacze.


Ekrany końcowe: to bardzo silne narzędzie do przekierowywania ruchu na nasze inne filmy i playlisty.

Działają lepiej niż karty, ponieważ pojawiają się na koniec filmu, kiedy to widz często nie wie, co ma dalej robić. Ponadto ekrany końcowe działają świetnie dzięki temu, że pokazują całą miniaturę filmu, do którego odsyłają. Sprawdź, jak ja na moim kanale odsyłam widzów na końcu filmu do obejrzenia kolejnego.

End screeny przedłużają sesję oglądania Twoich widzów, wzbudzają ich zaciekawienie kolejnymi Twoimi filmami, pomagają widzowi podjąć decyzję, zachęcają do poznania kanału.

Warto nad nimi mocno pracować, aby odzyskiwać jak najwięcej ruchu. Możemy też odsyłać do naszych produktów, sklepu, strony sprzedażowej (wymaga programu partnerskiego z YT).


Playlisty: są nadal niedoceniane i mało wykorzystywane. Same w sobie nie generują nigdy dużej liczby wyświetleń, ale za to zapewniają dużo lepszy czas oglądania.

Warto pracować nad nimi pod kątem: dobrego tytułu, opisu i doboru filmów. Taka playlista nie musi być długa na 15 filmów, może mieć ich nawet 2, ale warto aby miała 4-10.

Idealnie jest planować swój kanał i cały content pod kątem playlist. Tj. nie myślimy tylko o jednym filmie, który możemy stworzyć, a o całym bloku filmów, które możemy przedstawić w logiczny sposób i z powodzeniem umieścić w tematycznej playliście.


TIER 2 – bardzo ważne

Tytuł i miniatura. Łączę te dwie rzeczy, ponieważ muszą się one uzupełniać i zazębiać. Są przeznaczone przede wszystkim dla człowieka, algorytm ma tu duże znaczenie jednak jest drugorzędny. Nie mogą wprowadzać w błąd ani oszukiwać, jednak lekki i nieszkodliwy clickbait jest w dzisiejszych czasach niemal konieczny.

Co do tytułu – popracuj 5-10 minut nad idealnym tytułem, wypisz kilka propozycji i wybierz najlepszą. Najważniejsze informacje umieszczaj na początku tytułu. Nazwę serii, numer odcinka, Twoje imię, itp. umieszczaj zawsze na końcu tytułu. Jeśli Twój tytuł opiera się o słowa kluczowe, to mimo wszystko zadbaj o to, aby wzbudzał również ciekawość.

Co do miniatury– Oddziel pierwszy plan od tła – graj różnymi kolorami, rozmyciem, obwódką (stroke), cieniem na warstwie przedniej. Postaraj się, aby miniatura opowiadała o filmie bez konieczności patrzenia na tytuł. Wzmacniaj przekaz napisami – użyj czytelnej czcionki (Hussar, Barlow, Impact), drukowanych liter. Umieść zaledwie kilka (1-6) słów, zastosuj skontrastowany kolor tekstu. Wykorzystuj cały obszar miniatury, zadbaj o duże, widoczne obiekty. Więcej w temacie tworzenia dobrych miniatur dowiesz się w moim innym wpisie.


CTA czyli call to action. Kolejna bardzo niedoceniana rzecz. Takie CTA, aby było najskuteczniejsze, powinno zostać wypowiedziane podczas filmu Twoimi ustami. Warto zatem się do tego przygotować i zaplanować.

Jakie mamy CTA do dyspozycji? Subuj, lajkuj, kliknij dzwonek, komentuj, kliknij, obejrzyj, itp. Wg mnie te 2 pierwsze nie mają prawie żadnego znaczenia, 2 kolejne są dużo lepsze, ostatnie 2 są najlepsze. Warto stosować call to action, które zachęca widza do obejrzenia Twojego kolejnego filmu lub playlisty. Możesz też zachęcać do kliknięcia w link w opisie (np. sprzedażowy).

Ważne jest, aby wybrać max 3 CTA na cały film. Na początek, środek i koniec. Muszą być odłożone w czasie i zostać dobitnie wypowiedziane. Wtedy mają szansę na bycie spełnionymi. Prosząc o 5 rzeczy naraz ciężko będzie Ci otrzymać choć jedną.

Właściwie mógłbym na tym zakończyć, ponieważ temat optymalizacji został już wyczerpany, ale jest jeszcze coś ważniejszego niż sama optymalizacja...

TIER 1 – kluczowe

Temat filmu. Nieważne, jak dobrze zoptymalizujesz wszystko powyżej, to jeśli nie dobierzesz dobrego tematu pod Twoją społeczność i jej potrzeby oraz zainteresowania, to film nie będzie chciał się oglądać. Dobieraj dobre tematy, których Twój idealny widz potrzebuje, po to, aby film dobrze się oglądał i był dobrze odebrany.


Treść. Zadbaj o początek filmu, aby przykuwał uwagę i dał to, co obiecałeś w tytule i miniaturze. Weź pod uwagę środek filmu dając konkrety i mówiąc na temat. Zadbaj o koniec filmu, aby użyć dobrego CTA.


Wartość. Zastanów się, czy Twój film rozwiązuje jakiś problem, czy zapewnia jakąś potrzebę. Odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego ktoś chciałby to obejrzeć i co mu to da.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci choć trochę owiane tajemnicą optymalizacyjne sekrety YouTube’a. Ten wpis powinieneś odwiedzać raz na jakiś czas, aby odświeżać sobie tę wiedzę i móc ją skutecznie wdrażać. Jeżeli chcesz, abym przeprowadził Cię za rękę przez cały proces budowania kanał na YouTube, rozważ koniecznie dołączenie do Szkoły YouTuba, gdzie otrzymasz kompleksową wiedzę i same konkretne lekcje w 11 modułach tematycznych.

Powodzenia!