fbpx

[Analiza kanału] Jak Maciej Wieczorek zdobył 100.000 subskrypcji na YouTube?

Mistrzowska strategia budowania kanału na YouTube, czyli jak zdobyć 100.000 subskrypcji na YouTube i prowadzić chętnie oglądany kanał?
Analizuję kanał Macieja Wieczorka, gdzie pokazuję ciekawe techniki, które zostały tam wprowadzone i pozwoliły budować dużą społeczność, zwiększać wyświetlenia i zdobywać subskrypcje od widzów.

Możesz obejrzeć analizę w postaci filmu na YouTube

Żeby odnieść sukces na YouTube potrzebna jest cierpliwość, regularność i konsekwencja, ale jest jeszcze kilka równie ważnych rzeczy technicznych, które za chwilę Ci pokażę.

W chwili, gdy tworzę ten materiał, kanał ma:
100.000 subskrypcji,
67 opublikowanych filmów,
które wygenerowały łącznie ponad 6.000.000 wyświetleń.

Daje to około 100 tysięcy wyświetleń per film. Jest to naprawdę solidny wynik biorąc pod uwagę tematykę kanału i problematykę tam poruszaną.

Początki kanału

Kanał powstał w listopadzie 2018 roku w oparciu o wywiady pod nazwą Expert w Bentleyu. Wywiady mają tę zaletę, że zapraszana osoba może przyciągać swoją społeczność, z której część zostanie na dłużej na nowo otwartym kanale gospodarza. Jest to jak najbardziej rozsądne działanie gdy zaczynamy, zwłaszcza, jeśli goście programu skupieni są wokół jednej tematyki – w tym przypadku biznesowej.

Patrząc na wykresy z Socialblade, początki kanału nie były z dzisiejszej perspektywy zbyt imponujące. Mamy tu po kilka tysięcy przyrostu wyświetleń w skali miesiąca, ale jest to całkowicie normalne i często mówię moim zniecierpliwionym klientom, że mając ok. 10-20 filmów na kanale muszą po prostu dalej cierpliwie tworzyć dobry content, a YouTube w końcu to dostrzeże i zacznie organicznie polecać ich filmy. Widać to bardzo dobrze tutaj na wykresie, że gwałtowny wzrost nastąpił dopiero po kilku miesiącach istnienia kanału.

Zresztą tak duży i nagły wzrost nie jest przypadkowy i za chwilę dokładnie powiem dlaczego tak się stało, ale wróćmy jeszcze na chwilę do wywiadów, od których zaczęliśmy.

Ryzyko jednej formuły filmów

Tworzenie wywiadów w nieskończoność niesie za sobą spore ryzyko. Może się okazać, że ludzie oglądają taki kanał nie ze względu na prowadzącego, ale ze względu na ciekawych gości. I tutaj Maciek Wieczorek bardzo rozsądnie wprowadził swój format, który oparty jest w 100% na treści stworzonej przez niego. 

Swoją drogą, spójrz – od razu widać że białe miniatury są zarezerwowane na wywiady z ekspertami, a czarne są autorskimi filmami Macieja. Jest bardzo prosto i przejrzyście, Przy okazji warto zwrócić uwagę na żelazną regularność i powtarzalność – raz wywiad, raz film w pojedynkę – i tak konsekwentnie tydzień w tydzień.

Patrząc na najpopularniejsze filmy kanału widzimy, że wprowadzenie własnego formatu filmów było strzałem w dziesiątkę.
Nie dość że promują w 100 % samego Macieja, to jeszcze, jak widać, są często popularniejsze niż wywiady ze znanymi ekspertami:

Wysokie wyświetlenia – dlaczego tak się dzieje?

Podejrzewam, że twórcy kanału zanim zaczęli nagrywać Macieja w pojedynkę zastanawiali się jak długi format obrać dla tych filmów. Z tego co widać, wybrali tworzenie materiałów które trwają ponad godzinę.

Ale dlaczego?

Przecież można by zamknąć się w 5-10 minutach i mieć proporcjonalnie mniejszą treść. Podejrzewam jednak, że twórcy woleli wypełnić po brzegi każdy z tych filmów, poświęcić na nie dużo więcej czasu i dać więcej wartości tylko po to, aby każdy taki pojedynczy film podobnie jak wywiady zamykał się w granicach jednej godziny.

Chodzi o to, że statystycznie rzecz biorąc długie filmy są częściej polecane przez YouTuba. Nie jest to oczywiście reguła, ale mając dostęp do wielu kanałów moich klientów mogę powiedzieć, że uśredniając: filmy trwające 60 minut dostają od YouTuba 2x, czasem nawet 3x większą ekspozycję (czyli tak zwane impressions) niż filmy trwające 10 minut. Kacper i Maciek, którzy tworzą omawiany przeze mnie kanał prawdopodobnie to rozumieją i zdecydowali się na długie filmy. Efekty są bardzo dobrze widoczne w postaci wyników po kilkaset tysięcy wyświetleń.

Pamiętajmy że to nie jest tak, że jeśli będziemy tworzyć bardzo długie filmy to YT nas automatycznie pokocha. Za wszystkim musi stać dobra, wartościowa treść. I tutaj moim zdaniem i zapewne zdaniem widzów wspomniana treść jest po prostu dobra. Obejrzałem kilka materiałów i śmiało mogę powiedzieć, że wszystko jest dopracowane tak, aby zapewnić widzowi jak najwięcej wartości.


Jest mnóstwo konkretów, tempo filmu jest wysokie, nie ma nudy, jest storytelling i są przykłady z życia. To wszystko sprawia, że film, mimo swojej długości staje się atrakcyjny.

Miniatury

Wróćmy jeszcze do obiecanych miniatur. Widz, mając świadomość, że film trwa godzinę czy półtorej, chciałby wiedzieć, że warto ten czas poświęcić. I tutaj miniatury w połączeniu z tytułami zdecydowanie pomagają w podjęciu tej decyzji poprzez mocną zachętę do kliknięcia.

Zwróć uwagę, że na miniaturce jest inny komunikat niż w tytule filmu, nie ma podwojonej informacji tu i tu, tylko każdy z komunikatów podchodzi do tematu z różnej strony, na przykład tutaj:

Mamy dwa różne komunikaty:
Ponad 4mln euro w nieruchomościach
Jak prowadzić kilka biznesów równolegle.

Ja na przykład zupełnie nie interesuję się nieruchomościami, ale ten drugi komunikat zdecydowanie bardziej jest w stanie mnie zwabić.

Gdyby zarówno w tytule i miniaturze komunikat dotyczył nieruchomości, na pewno nie kliknąłbym w ten film, a tak zyskali mnie jako widza.

Ta metoda podwójnego komunikatu jest stosowana w prawie każdym filmie, a miniatury są bardzo proste, przejrzyste i czytelne, co jest zdecydowanym plusem. Nie ma tu żadnych udziwnień ani rozpraszaczy – mamy prosty przekaz, który trafia do odbiorców.

Stała kolorystyka i zaledwie dwa proste szablony – czarny i biały – pozwalają widzom bardzo łatwo zauważyć znajomą miniaturkę na stronie głównej i zwiększają dzięki temu klikalność filmów. To wszystko w połączeniu z żelazną regularnością i cierpliwością daje nam kanał który rośnie w ponadprzeciętnym tempie powoli zostawiając większość konkurencji w tyle.