Analizuję kanał YouTube Roberta Gryna – konkretnie podcast “Lecimy”.
Omawiam użyte techniki i triki. Skupiam się na technicznych aspektach, takich jak parametry i właściwości miniatur, algorytm YouTube, strategia publikowania oraz na rzeczach psychologicznych i wzbudzaniu emocji. Czy Rob Gryn i jego ekipa to geniusze YouTuba? Patrząc na to, jak dobry pod kątem technicznym podcast stworzyli – można powiedzieć, że tak.
Na pewno kojarzysz Roberta Gryna i jego podcast Lecimy, który dość szybko zagościł na YouTubie z bardzo wysokimi wynikami. Podcast na samym Youtubie osiągnął łącznie do tej pory 3.400.000. To bardzo duży wynik jak na obraną tematykę i formułę i Myślę, że te liczby nie są przypadkowe Wywiady to dość trudny format i uważam, że ten kanał robi to najlepiej w Polsce, dlatego pokażę Ci 5 youtubowych technik które zostały tu zastosowane.
1. Zawładnij ich historią oglądania
Jeśli cofniesz się pamięcią do grudnia 2019, do początków, to zapewne pamiętacie, że pierwszym gościem podcastu był Friz. Być może nie jest to przypadkowy wybór rozmówcy, ponieważ jest to człowiek bardzo rozpoznawalny na polskim YouTube.
Friz swoją osobą ściągnął do programu ogromną oglądalność. Sam film na dzisiaj ponad 1.400.000 wejść, a wtedy w ciągu kilku dni przebił milion. Pierwszy odcinek podcastu trafił do historii oglądania ogromnej liczby ludzi i czekał tam sobie po cichu przez najbliższe tygodnie.
YouTube działa tak, że często patrzy w historię oglądania danego widza i w ten sposób poleca mu filmy. Ci wszyscy ludzie, którzy obejrzeli wywiad z Frizem mieli prawdopodobnie polecane kolejne odcinki podcastu przez najbliższe tygodnie.
Spora część tej widowni to oczywiście młodzież, która jest zainteresowana raczej niezbyt wymagającymi treściami rozrywkowymi, ale na pewno wiele z tych osób zostało na dłużej.
2. Pozwól im Cię dostrzec
To, co należy pochwalić, to miniatury, które robią wszystko, żeby ułatwić ludziom dostrzeżenie filmu pośród chmary innych propozycji. Każda jest bardzo podobna z podobnym schematem.
Jest twarz gościa, jest twarz gospodarza.
Twarze są duże, odcinają się od tła
Jest stała kolorystyka kolory są nasycone
Całkiem dobrze wybijają się na tle innych miniatur
Są żółtopomarańczowe napisy, które są bardzo widoczne
Czcionka jest dobrana tak, aby była czytelna
Czcionka jest wąska i nie zabiera dużo miejsca.
Jest prosty przekaz
Jest logo, które ułatwia zapamiętywanie nazwy podcastu.
Trzeba powiedzieć, że miniatury są dopracowane, przemyślane i od razu wiadomo, kto opublikował ten film, wiadomo, że to odcinek tego podcastu i żaden widz nie musi się nawet domyślać, tylko ma z miejsca ułatwione klikanie.
3. Wzbudź emocje
Wzbudzanie emocji to silna technika. Zobacz na tytuły filmów i tekst na miniaturkach. Mamy tu dużo liczb, kwot i mocnych nagłówków. Wiele z nich wzbudza emocje, takie jak zaciekawienie, czasem niedowierzanie lub zaskoczenie:
Bierze 2000zł za rozmowę,
99.9% ludzi jest nikim
Rzucił pracę za 35 000zł/mies.
Takie komunikaty są bardzo mocne, ale są w porządku, jeśli faktycznie padają w treści filmu.
I właśnie o to chodzi, aby z godzinnego wywiadu umieć wyłowić ten jeden mocny fragment, który pozwoli wsiąść do youtubowego pociągu i wykręcać duże wyniki. Ludzie łatwiej dostrzegają miniatury, gdzie jest twarz, zwłaszcza jeśli jest więcej ich niż jedna.
Dodatkowo, jeśli na twarzach są wyrażone emocje, to chęć kliknięcia w film jest jeszcze potężniejsza.
4. Sprawiaj, żeby wracali
Powiedzieliśmy dużo o technikach youtubowych, ale jeszcze nie powiedzieliśmy nic o treści tych podcastów. W końcu treść jest najważniejsza i to ona sprawia, że ludzie chcą wracać. Zobaczymy, co mamy:
storytelling, który zawsze uatrakcyjnia film,
dawanie wartości w postaci wiedzy i inspiracji grupie odbiorczej
lekkie zabarwienie rozrywkowe, które zapewnia lepszy odbiór
prowadzący, który zna się na temacie i nie zadaje losowych pytań jak w telewizji śniadaniowej
dobry montaż, który dynamizuje film
dobra jakość dźwięku, która nie zniechęca
To wszystko, co wymieniłem to rzeczy bardzo pożądane na YouTube, które warto zapamiętać.
5. Miej plan i strategię
Widać, że nie ma tu miejsca na przypadki, ekipa Gryna trzymała się kilku najważniejszych zasad przez kilkanaście odcinków:
1 film w tygodniu,
wywiad który trwa około godzinę,
stały dzień i stała godzina publikacji,
tematyka biznesowa,
sprecyzowany odbiorca docelowy,
starannie dobrani goście, którzy pasują swoją osobowością i historią do formuły programu,
utrzymana stała, sprawdzona konwencja i tematyka, a dzięki czemu udało się zbudować stałą, zaangażowaną widownię.
Podsumowanie
Wywiady to dość trudny typ filmów, nad którym trzeba mocno pracować na wielu frontach. Wielu początkujących twórców idąc drogą zapraszania gości na rozmowę często zderza się ze ścianą i w optymistycznej wersji może liczyć na max 2000 wyświetleń. Tutaj zostało zastosowane wiele technik, które warto naśladować, aby zwiększyć szansę na lepsze wyniki przy produkcji tego typu filmów.