10 Pomysłów na Dochodowy Kanał YouTube. O czym nagrywać i skąd wziąć pomysł na dochodowy kanał, który zarabia realne pieniądze w 2020 roku?
Wybrałem 10 bardzo różnych propozycji, które moim zdaniem idealnie nadają się na tematykę kanału YouTube w 2020 roku. Znajdziesz tu pomysły oparte o konkretną wąską niszę, ale też takie, które z założenia mają dotrzeć do szerokiego odbiorcy, często międzynarodowego. Wybór należy do Ciebie, mam nadzieję, że znajdziesz dla siebie jakąś inspirację. Dla każdego przykładu podałem po kilka sposobów na zarabianie i monetyzowanie takiego contentu.
Oto moja lista:
- AI, czyli Sztuczna Inteligencja
- Wywiady i rozmowy
- Survival i życie preppersa
- Podcast, czyli świat audio
- Technologia blockchain
- Kanał tematyczny dla osób 50+
- Filmy timelapse & loop
- Newsy i informacje
- Sztuka i rękodzieło
- Muzyka
Od ponad 10 lat aktywnie obserwuję YouTube jako widz, a od 7 lat analizuję go jako twórca. Widzę zmieniające się trendy, próbuję zrozumieć działanie algorytmu i użytkowników. Mogę na pewno powiedzieć, że na YouTube jest jeszcze dużo miejsca dla nowych twórców.
Zaczynamy!
1) AI, czyli Sztuczna Inteligencja
To temat, który wzbudza bardzo dużo emocji. Jest niemal pewne, że AI to przyszłość. Sam YouTube korzysta przecież z pomocy sztucznej inteligencji przy polecaniu odbiorcom filmów. O czym można tworzyć w ramach tej tematyki? Widzę tu naprawdę sporo pomysłów, a oto tylko kilka z nich:
Symulacje oparte o AI
DeepFake
Tematy społeczne związane z AI
Etyka i zagrożenia
Szanse dla ludzkości
Historia – AI kiedyś
AI w świecie filmu i popkultury
Na bazie tego tematu można stworzyć multum kanałów opartych o rożne formaty.
Możesz pomyśleć o contencie zarówno międzynarodowym (w przypadku np. DeepFake lub symulacji) jak i polskojęzycznym. Podejrzewam, że za kilka lat ta tematyka będzie jedną z wiodących. Jak widać na podstawie Google Trends, zainteresowanie tematem rośnie.
Na YouTube bardzo dobrze oglądają się filmy z rożnego rodzaju symulacjami i procesem nauki sztucznej inteligencji. Tego typu materiały oparte są o pokazanie jak na przestrzeni kolejnych iteracji udało się osiągnąć pożądany efekt – np. samochód przejechał bezbłędnie daną drogę.
DeepFake
Również filmy z serii DeepFake skupiają mnóstwo widzów. Tutaj sztuczna inteligencja podmienia na nagraniu twarz danej osoby. Powstaje z tytułu tego mnóstwo humorystycznych filmów, ale też takich, które mogą nieść za sobą niebezpieczeństwo lub nie być do końca etyczne.
Jeżeli chcesz pobawić się w tego typu filmy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby nauczyć się podstaw i dokumentować swój proces doskonalenia na kanale YouTube. Na pewno jest to dobry sposób dla programistów, którym będzie łatwiej wgryźć się w temat.
Możesz też podejść do tematu od strony reporterskiej lub nawet naukowej jeśli czujesz się na siłach. W tym wypadku skup się na omawianiu nowości, rozwiązaniach, kwestiach społecznych, etycznych itp. Możesz również zapraszać ekspertów do swoich materiałów, a sam być osobą jednoczącą społeczność.
Jak monetyzować taki kanał?
Stworzenie e-booka
Przychody z reklam AdSense (w przypadku kanału międzynarodowego)
Płatny newsletter dla widzów
Reklama dla dużej firmy z wykorzystaniem DeepFake
2) Wywiady i rozmowy
To znany i oklepany format. Ma jednak bardzo duży potencjał. Z kilku powodów.
W wielu niszach brakuje dobrych wywiadów.
Większość filmów z wywiadami ma bardzo słabe tytuły i miniatury.
Są to z reguły długie materiały, którym YouTube daje zazwyczaj większą ekspozycję.
Z powodu kwarantanny (kwiecień 2020) łatwiej jest dotrzeć do ciekawych rozmówców, bo mają więcej czasu.
Postać rozmówcy jest w stanie ściągnąć duży ruch na taki kanał.
Przy wywiadach bardzo ważne będzie zastosowanie się do poniższych kilku zasad
Pozostań w obszarze głównej tematyki kanału. Zapraszamy tutaj osoby, z którymi rozmawiamy o problematyce interesującej naszych docelowych, stałych odbiorców.
Staramy się też aktywnie uczestniczyć w rozmowie i budować swoją markę. Twórca kanału nie może być przyćmiony przez zapraszane postaci i warto, żeby gospodarz programu zapadł w pamięć swoich widzów oraz był powodem, dla którego widzowie chcą oglądać nowe filmy. Nie trzeba być ekstrawertykiem czy wulkanem energii, raczej chodzi mi o bycie rzetelnym, przygotowanym i o zadawanie dobrych pytań.
Wywiady, które z reguły są długie, muszą mieć ekstremalnie zachęcającą miniaturę, tytuł i pierwsza minutę filmu. Większość rozmów o długości ponadpółgodzinnej traci 50% widzów już po upłynięciu pierwszych 60 sekund. Staraj się maksymalnie przykuć uwagę widza na początku, np. montując ciekawą zajawkę lub zaczynając od mocnego pytania.
Jeżeli zapraszamy mało znaną osobę, to eksponujemy głównie temat i np. osiągnięcia tej osoby.
Warto zastosować spójną kolorystykę kanału i miniatur – opisywałem to dość szczegółowo analizując kanał 7 metrów pod ziemią
Ciekawym przykładem kanału opartego głównie o wywiady i rozmowy jest kanał VETO, gdzie jego autor Wapniak wykorzystuje wiedzę ekspercką swoich gości i gromadzi widownię zainteresowaną tematyką.
Wywiady możesz przeprowadzić oczywiście w formie online. Ogromnie ważna będzie stabilność połączenia i jakość audio. Warto skorzystać np. z zoom.us, który zazwyczaj nie generuje w ogóle problemów technicznych, jest darmowy i pozwala nagrać całą rozmowę.
Jak monetyzować taki kanał?
Stworzenie produktu opartego o niszę (e-book, kurs)
% ze sprzedaży produktów gościa
Patronite
Książka z nieopublikowanymi fragmentami rozmów ze wszystkimi gośćmi 1. sezonu
3) Survival i życie preppersa
To tematyka już znana. W latach 2013-2015 mieliśmy wysyp kanałów o survivalu, bushcrafcie, byciu preppersem itp. Warto jednak znów podeprzeć się Google Trends, aby zobaczyć, że w obecnym momencie jest to temat, który nigdy w historii nie był tak wyszukiwany.
Oczywiście powód zainteresowania tym tematem jest znany – strach, niepewność, brak przygotowania na ciężkie czasy. Uważam, że obecna sytuacja światowa jest idealnym momentem do wystartowania z kanałem opartym o rzetelną wiedzę i edukację w tym temacie.
O czym nagrywać?
Na pewno dobrym pomysłem będzie research tematów. Warto sprawdzić najczęstsze pytania i problemy potencjalnych widzów. Tutaj ruch z wyszukiwarki może być ogromny, zatem dobra optymalizacja filmów i mądry content plan to Twoi sprzymierzeńcy.
Taki kanał można oprzeć o naprawdę różnorodne odnogi. Nie musisz być od razu ekspertem w każdej z tych dziedzin i nie musisz być preppersem. Możesz wybrać równie dobrze też coś około tego tematu:
Gotowanie i produkcja zapasów na wiele lat
Inwestowanie w trudnych czasach
Produkcja alokoholu na trudne czasu
Uprawa i hodowla w dobie kryzysu
Oszczędzanie i przygotowanie majątku
Domowy sprzęt survivalowy
Jak monetyzować taki kanał?
Sprzedaż własnych wyrobów/żywności
Współpraca z markami i lokowanie produktu
Patronite
Poradnikowy e-book
4) Podcast, czyli świat audio
Jeżeli masz coś ciekawego do powiedzenia, czym chciałbyś się podzielić z publicznością na YouTube, to masz do wyboru:
1) audio
2) audio + wideo
Ta pierwsza opcja ma kilka przewag, na których być może Ci zależy:
zdecydowanie łatwiej to nagrać,
potrzebujesz mniej sprzętu,
nagrasz i zmontujesz to szybciej niż tradycyjny film,
oprócz YouTube, jako miejsca publikacji, możesz użyć też innych platform jak Spotify, Anchor, iTunes,
do podcastu nie musisz ładnie wyglądać, możesz siedzieć w piżamie.
O zaletach podcastu pisałem już w tym wpisie gdzie tłumaczę, dlaczego YouTube lubi tę formę publikacji.
Często wymieniam maile z moją społecznością i subskrybentami newslettera. Część z nich ma problem z pokazywaniem swojej twarzy, a niektórzy bardzo stresują się przed kamerą. Rozpoczęcie własnego podcastu może skutecznie te problemy rozwiązać i pozwolić Wam zacząć tworzyć treści.
Minusem podcastu jest zazwyczaj słabsza relacja, jaką możesz zbudować z widzem. Wideo zdecydowanie mocniej wzmacnia przekaz i pozwala na większe pole do popisu.
Doskonałą bazą wiedzy, o tym jak zacząć swój podcast mogą być materiały Pata Flynna:
5) Technologia blockchain
To kolejna nowa technologia, która pojawiła się w ostatnich latach. Jest obecnie najbardziej kojarzona z kryptowalutami. Jednak blockchain to nie tylko bitcoin i inne kryptowaluty. Ta technologia może mieć doskonałe zastosowanie w biznesie, medycynie, organizacjach, finansach, itp. Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, a jedynie obserwuję ją pod kątem trendów, więc odsyłam do rzeczowego artykułu, gdzie pokazane są możliwości i sposoby zastosowania technologii blockchain.
Myślę, że zbudowanie kanału opartego o edukację i pokazywanie rozwiązań związanych z tą technologią jest bardzo dobrym pomysłem, zwłaszcza jeśli jako potencjalny twórca chcesz podejść do tematu przyszłościowo i długodystansowo. Tutaj siłą rzeczy stała widownia będzie nieduża, ale bardzo wierna i majętna.
No dobrze, ale co z pomysłami na tematykę takiego kanału? Na pomoc przybywają Ubersuggest i TubeBuddy (Keyword Explorer). Bardzo proszę:
Jak monetyzować taki kanał?
Patronite
Partnerstwo z firmami, które wdrażają blockchain
Program partnerski z giełdą kryptowalutową
Płatny newsletter z wiedzą ekspercką
6) Kanał tematyczny dla osób 50+
Wiem, że czytają mnie osoby 50+, a nawet 70+. Ten podpunkt kieruję do Was.
Publiczność 50+ to bardzo niezagospodarowane miejsce na polskim YouTube. Naprawdę brakuje tu jakościowego contentu, który mógłby przyciągnąć takie osoby. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że ta publiczność stanowi na razie zaledwie kilka % ruchu na YouTube, ale jestem pewien, że będzie rosła.
Telewizja i radio powoli zaczynają być wypychane przez Internet, a ludzie związani z tradycyjnymi mediami zaczynają przechodzić na YouTube. Przykładów nie ma na razie zbyt wiele, ale myślę, że to nastąpi i podejrzewam, że za kilka lat co drugi dziennikarz, aktor, prezenter będzie miał swój kanał.
Cezary Pazura, Tomasz Kammel, Maciej Orłoś, to osoby, które są ważne dla pokolenia urodzonego przed latami 70. Ostatnio na YouTube z przytupem pojawił się też Robert Makłowicz:
Nawet Wojciech Mann, który odszedł z radiowej Trójki zgodnie ze swoją zapowiedzią lada dzień pojawi się na YouTube
Dlaczego to wszystko piszę?
Ponieważ w najbliższych latach za tymi twórcami pójdą również widzowie, którzy znają ich z mediów tradycyjnych, a są to nierzadko osoby w wieku 50+.
Owszem, ci widzowie obejrzą Orłosia lub Manna, ale sam YouTube zatroszczy się też o to, aby rekomendować im również inny content dopasowany do ich wieku oraz zainteresowań.
Jeżeli Ty chcesz wystartować z filmami trafiającymi do tej grupy wiekowej, masz idealny moment, żeby rozpocząć i być przygotowanym na wzrost liczby odbiorców w przeciągu najbliższych lat.
Warto oczywiście taki kanał skupić wokół tematu, choć można też pomyśleć o czymś bardziej ogólnym. Pomysłów może być wiele:
Zdrowie
Nauka języków
Pielęgnacja ogródka
Ruch i aktywność
Obsługa nowych technologii
Historia i życie w PRL
Spotkania z osobami, które odmieniły swoje życie po 50tce.
Stare filmy i seriale
Polityka
Jak monetyzować taki kanał?
Organizowanie wspólnych wyjazdów z widzami
Książka tematyczna
Kurs online z danej tematyki
7) Filmy timelapse & loop
Idea tego typu filmów jest prosta – zostawiamy nieruchomą kamerę na długie godziny, dni, a czasem nawet miesiące i filmujemy coś intrygującego, przyjemnego dla oka, hipnotyzującego lub relaksującego. Oto przykłady:
Powyższe filmy będą często odkrywane przez wyszukiwarkę lub stronę główną.
Taki format nagrań można wykorzystać na wiele innych sposobów. Na przykład pokazując jakiś proces:
Takimi filmami celujemy przede wszystkim w widza, który się nudzi i szuka rozrywki. Staramy się wzbudzić jego ciekawość dzięki miniaturze i tytułowi. Następnie chcemy zaspokoić tę ciekawość naszym filmem.
Proces odkrywania takiego filmu jest bardzo prosty – widz nudzi się i scrolluje YouTuba, znajduje Twój film z zachęcająca obietnicą (tytuł + miniatura) i ogląda. Potem często zostawia śmieszny komentarz.
Oczywiście taki content powinien pójść w języku angielskim i być nastawiony na widza międzynarodowego. Można też pomyśleć nad tłumaczeniem tych filmów (tytuł, opis) na większość popularnych języków.
Od strony produkcyjnej warto zacząć od takich materiałów, których realizacja i nagrywanie zajmą jak najmniej czasu. Niektóry typ filmów można też łatwo zapętlić, co pozwala z np. 30 minut materiału wygenerować film o długości kilku godzin.
Jak monetyzować taki kanał?
Reklamy AdSense
Patreon
Umieszczanie filmów w serwisach stockowych
Zlecenia dla firm
8) Newsy & informacje
Uważam, że newsy i informacje są trudną i niewdzięczną drogą. Twórca musi być cały czas na bieżąco, wykonywać dużo pracy, a żywotność tego typu filmów jest bardzo krótka, przez co warto publikować materiały regularnie.
Dlaczego więc rekomenduję tę drogę?
Wszystko ze względu na sytuację, jaką mamy (kwiecień 2020). Epidemia już zmieniła świat, ludzie czerpią mnóstwo informacji z YouTube. Historia bardzo przyśpieszyła, a sytuacja zmienia się tak szybko, że ludzie wciąż łakną nowych informacji, a coraz mniej ufają telewizji i rządom.
Pojawiło się sporo informacji i danych, że ruch na YouTube wzrósł o kilkadziesiąt procent. Widzę to zresztą na wykresach u moich klientów.
Jeżeli zajmujesz się na co dzień takimi dziedzinami jaki ekonomia, gospodarka, giełda, zdrowie, medycyna, finanse, polityka, psychologia społeczna lub jeśli po prostu jesteś dziennikarzem, możesz wyjść do ludzi z rzetelnym i wartościowym przekazem.
Właśnie teraz ludzie potrzebują bieżących informacji i newsów, a gdy to wszystko się skończy możesz mieć już zbudowaną całkiem pokaźną społeczność, na potrzeby której możesz zmienić format filmów pozostając nadal przy głównej tematyce.
Jak monetyzować taki kanał?
Sponsorzy
Patronite
Budowanie własnej strony www z newsami
Płatny newsletter z dodatkowymi informacjami
9) Sztuka i rękodzieło
Uważam, że YouTube doskonale nadaje się do pokazywania sztuki. Poświęciłem zresztą temu tematowi cały obszerny artykuł.
Oczywiście ten typ kanału przeznaczony jest dla:
1) osób, które potrafią tworzyć piękne dzieła,
2) osób, które są przyjaciółmi czy rodziną takich artystów.
Ta druga grupa ludzi jest dużo ważniejsza, ponieważ artyści często mają problem z pokazywaniem siebie i swoich prac. Moim zdaniem są często zbyt skromni lub zrażeni do zarabiania na swojej sztuce. Dlatego pokładam tutaj dużą nadzieję w osobach bliskich, które powinny zagonić takich artystów do uzewnętrznienia się ze sztuką.
Można z takim artystą podzielić się pracą: artysta tworzy dzieła, a druga osoba pracuje nad YouTube i promocją.
Rzeźbiarze, malarze, rękodzielnicy, rysownicy, kowale, to osoby, które są bardzo chętnie oglądane na YouTube. Sam efekt „wow” na miniaturze i dobry tytuł powinny przyciągnąć zainteresowanych widzów.
Dodatkowym plusem jest to, że w tego typu kanałach można stosować pomost tematyczny (popkultura, znane postaci, firmy), a większość opublikowanych materiałów ma szansę żyć przez kilka lat.
Jak monetyzować taki kanał?
Reklamy AdSense
Sprzedaż własnych dzieł
Sprzedaż narzędzi i akcesorii
Szkolenia dla innych artystów
10) Muzyka
Uważam, że YouTube to świetne miejsce do publikowania muzyki. Dlaczego?
To jeden z nielicznych rodzajów contentu, który przez jedną osobę może być konsumowany wielokrotnie (jeden utwór np. kilkadziesiąt lub nawet kilkaset razy). Ludzie uwielbiają muzykę i zawsze będą jej słuchać.
YouTube inwestuje w takie rozwiązania jak YouTube Premium, gdzie na smartfonie można słuchać muzyki w tle z wyłączonym ekranem. Ponadto pojawiła się ostatnio platforma YouTube Music, która agreguje wszystkie treści muzyczne.
Pamiętajmy, że sama muzyka jest ważna, ale teledyski również odgrywają znaczną rolę artystyczną. Gdzie większość ludzi obejrzy taki teledysk? Na YouTube.
YouTube sam generuje automatyczne playlisty, mixy i składanki. Dodaje tam zazwyczaj podobne do siebie utwory jeśli chodzi o gatunek i preferencje odbiorców o zbliżonym guście. Oznacza to, że Twoje utwory mogą się tam pojawić samoistnie i być polecane odpowiednim słuchaczom.
I ostatnia rzecz, której ogromna większość muzyków nie robi. Czyli tworzenie innego contentu niż tylko utwór muzyczny. Mam tu na myśli vlogi, behind scenes, kulisy powstawania utworów, rozmowy o muzyce, humor, edukacja.
Taki kanał będzie miał zastosowanie dla wielu różnych rodzajów twórców muzyki, takich jak:
zespół muzyczny,
artysta solowy,
uliczny grajek,
zespół weselny,
twórca muzyki medytacyjnej i relaksacyjnej,
instrumentalista,
nauczyciel muzyki,
artysta coverowy.
I tutaj, podobnie jak w poprzednim punkcie – nie musisz być muzykiem. Możesz pomóc przyjacielowi, który nim jest i razem możecie budować taki kanał.
Jak monetyzować taki kanał?
Reklamy AdSense
Sprzedaż własnych utworów
Koncerty
Szkolenia dla innych muzyków
Podsumowanie
Jak widzisz, na YouTube jest nadal dużo miejsca. Przedstawiłem Ci 10 Pomysłów na Dochodowy Kanał YouTube. Oczywiście bardzo ważne będą: strategia, mądry content plan i optymalizacja filmów. O tym często wspominam w moich innych wpisach.
Do YouTube polecam zawsze podchodzić biznesowo i właśnie dlatego pokazałem Ci do każdego z przykładów sposoby na zarabianie. Pamiętaj, że niezależnie wokół jakiego tematu i formatu zgromadzisz wierną społeczność, to zawsze będziesz mógł w jakimś stopniu zmonetyzować taką działalność.